Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý

Co je meltemi a proč být ostražitý

Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.

Vítr dovnitř, nebo ven?
Vítr dovnitř, nebo ven?

Vítr dovnitř, nebo ven?

Krásný den s oblohou plnou kumulů. Bude foukat dovnitř do oblaku, nebo ven z oblaku? Je to celkem rozdíl a předpověď počasí vám ho neřekne. A jak se vítr změní, když oblak zmohutní a začne z něj pršet?

Jaké kleště přestřihnou vant?
Jaké kleště přestřihnou vant?

Jaké kleště přestřihnou vant?

Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...

Lokální větry ve Středomoří
Lokální větry ve Středomoří

Lokální větry ve Středomoří

Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...

Víte, jak správně kormidlovat?
Víte, jak správně kormidlovat?

Víte, jak správně kormidlovat?

Mnozí jachtaři mají, především na začátku své kariéry, problémy se správným kormidlováním lodě. Co dělat, aby jachta nekličkovala zprava doleva jak pronásledovaný zajíc?

Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu

Kritická situace v přístavu

Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím? 

Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách

Kotvení na velkých hloubkách

Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.

Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty
Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty

Uvolněné místo na kurzu nouzových situací na jachtě od soboty

Stojíte na kotvě na 10 metrech hloubky a vrátek vypoví službu. Jak kotvu vytáhnout? Umíte na vlnách předat vlečné lano na druhou jachtu? Zajet na bóji nebo na kotvu na plachty? Zkoušeli jste kormidlovat nouzovou pákou? Umíte nouzově opravit plachtu? Pracovat na stěžni?

Proč nerefuji genu?
Proč nerefuji genu?

Proč nerefuji genu?

Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?

Pacákův trojobal
Pacákův trojobal

Pacákův trojobal

Dnes tu pro vás máme další z inovací zkušeného Jirky Pacáka. Jmenuje se Pacákův trojobal a jde o úpravu fendrů tak, aby posloužily i v místech, kde jsou třeba větší fendry než ty, které máme k dispozici. Dnes tedy Jirky inovace na téma, z těch malých na ty velké.

1000 mil plavba do Řecka a zpět
1000 mil plavba do Řecka a zpět

1000 mil plavba do Řecka a zpět

V pondělí se na plavbu ze Šibeniku do Řecka a zpět vydala posádka Lodních novin vedená Petrem Juránkem. Cílem je uplout během 14 dnů 1000 mil a získat tak pořádný základ nezbytné praxe pro zisk průkazu B.

Když díru do žluťáků udělá hřebík
Když díru do žluťáků udělá hřebík

Když díru do žluťáků udělá hřebík

Starší charterová jachta s teakem v kokpitu a vy vyrážíte na plavbu s novými žluťáky za pár desítek tisíc. Koncem týdne prší a vy zjišťujete, že do kalhot vám teče. Hrůza, za ty prachy. Kde je ale vina?

První5Poslední
Na horu