Když moc fouká, je lepší změnit plány…
Když moc fouká, je lepší změnit plány…

Když moc fouká, je lepší změnit plány…

Jirka Pacák pokračuje v křižování Egejského moře. Původní plán po vyplutí z Atén byl Mykonos, ale meltemi zamíchalo žaludky posádky a došlo na alternativní cíl.

Nejčastější chyba při přístavních manévrech
Nejčastější chyba při přístavních manévrech

Nejčastější chyba při přístavních manévrech

Jaká je nejčastější chyba při přístavních manévrech? Kdy nejvíce začátečníků ztrácí hlavu? A když tu chybu známe, umíme se jí vyhnout? Jak zacházet s jachtou, aby ona poslouchala nás a nikoli naopak?

Číňané ilegálně vytěžili britské válečné vraky
Číňané ilegálně vytěžili britské válečné vraky

Číňané ilegálně vytěžili britské válečné vraky

Na začátku byla rutinní kontrola zakotvené lodi. Spustila sled událostí, který přerůstá v mezinárodní ostudu a přispěje k dalšímu ochlazení vztahů mezi Čínou a Velkou Británií.

Další vyhazov nastávající maminky
Další vyhazov nastávající maminky

Další vyhazov nastávající maminky

Poté, co mediální vody před několika měsíci zčeřil případ francouzské sólové jachtařky Clarisse Crémer, u níž došlo k nápadnému souběhu ohlášeného těhotenství s ukončením angažmá v týmu Banque Populaire, se udál podobný případ na druhé straně Atlantiku.

Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche

Smrtonosný víkend v La Manche

V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.

Stabilizace jachty na jediném laně
Stabilizace jachty na jediném laně

Stabilizace jachty na jediném laně

Při probíhajících kurzech přístavních manévrů se trochu pereme se stabilizací jachty na jediném vyvazovacím laně. Je to důležitá dovednost, bez které se především málopočetné posádky neobejdou.

Kdo má přednost?
Kdo má přednost?

Kdo má přednost?

Zajímavý příklad týkající se přednosti dvou plavidel se strojním pohonem vidíme na obrázku. Mohli bychom na něj aplikovat více pravidel COLREG a vždy by šlo o spornou situaci.

Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech

Vikingský nájezd po 1000 letech

Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.

Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Na solárních křídlech s virtuální kotvou

Na solárních křídlech s virtuální kotvou

Mladá francouzská společnost Millikan navrhla nový katamarán M9 o délce 9,5 metru, jehož dva elektromotory o souhrnném výkonu 50 koní jsou poháněny výhradně solární energií. Předváděcí verze by měla být hotová letos na podzim. Pořizovací cenu výrobce odhaduje přibližně na 250 tisíc eur (5,9 milionu korun).

Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu

Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu

Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.

Refování jedním lanem
Refování jedním lanem

Refování jedním lanem

Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?

Co se stane když…
Co se stane když…

Co se stane když…

Umíte se s jednotrupou plachetnicí s jedním motorem a jedním listem kormidla posouvat bokem? Myslím, že by to mělo jít. Jen je třeba vědět jak.

1Poslední
Na horu