Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě

Proč neopouštět jachtu na kotvě

Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby. 

Pozor na nebezpečný proud
Pozor na nebezpečný proud

Pozor na nebezpečný proud

Plujete do přístavu XYZ. Přístav je na dohled, jednoduchá navigace. V oblasti je ale proud a vaše plavba se může prodloužit i na více než dvojnásobek a dokonce se můžete přiblížit k nebezpečí, které se vám zdálo zcela mimo váš kurz.

Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny

Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny

Dva podmořské komunikační kabely v Baltu přestaly fungovat během necelých 24 hodin. Jeden z Finska do Německa, druhý mezi Litvou a Gotlandem. Nezbývá, než se ptát spolu s Jeffrey Lebowskim (Dudem): „Jak to říkal Lenin. Hledej toho, kdo z toho může něco mít.“

Konec papírových map
Konec papírových map

Konec papírových map

Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…

Mohu vyplout sólo?
Mohu vyplout sólo?

Mohu vyplout sólo?

Je to výzva. Zvládl bych plavbu sólo? Sóloví jachtaři nyní plují kolem světa na nadupaných závodních speciálech a já bych nezvládl obyčejnou charterovku? Čím se liší sólo plavba od plavby s posádkou? Co potřebuji k tomu, abych takovou plavbu zvládl?

Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě

Ztroskotání trajektu na Premudě

V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.

Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?

Co dokážu/nedokážu s jachtou?

Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?

Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně
Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně

Stačí dobrý nápad a máte 180 milionů USD měsíčně

Platba za bezpečný průjezd. Bylo to tu vždy a funguje to i dnes. Podle předpokladů Spojených národů tento poplatek vynáší jemenským Hútíům 180 milionů USD měsíčně, přes 2 miliardy USD ročně. Drobný vedlejší efekt na odiv dávané ideologické linky.

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?

Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?

Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?

To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?

1Poslední
Na horu