Největší noční nepřítel Největší noční nepřítel Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Co je meltemi a proč být ostražitý Co je meltemi a proč být ostražitý Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Lokální větry ve Středomoří Lokální větry ve Středomoří Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...
Kritická situace v přístavu Kritická situace v přístavu Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách Kotvení na velkých hloubkách Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Kolik je třeba kotevního řetězu Kolik je třeba kotevního řetězu Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží) Proč kotva drží (nedrží) Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?
Proč kotvit v botách? Proč kotvit v botách? Víte, proč je dobré mít při práci s kotevním vrátkem na nohou boty?
Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize Co o navigačních světlech nevíte, aneb kolik času je do kolize Víte, jak daleko jsou vidět navigační světla lodí? Je to velmi důležité. Jen tak zjistíte, jak málo máte času na odvrácení srážky s přibližující se lodí.