Pozor na zodpovědnost kapitána! Pozor na zodpovědnost kapitána! Každý, kdo vyplouvá s lodí jako kapitán, přijímá odpovědnost za vše, co se s lodí a osobami na ní bude dít. Tato odpovědnost je jasně zakotvená v námořních zákonech a nelze se z ní žádným způsobem vyvázat!!
Izolované nebezpečí, jak blízko můžeme? Izolované nebezpečí, jak blízko můžeme? Často je slyšet otázka, jak daleko od bóje izolovaného nebezpečí je možné bezpečně proplout?
Doplavete ujíždějící jachtu? Doplavete ujíždějící jachtu? Plavete v moři daleko od lodě? Nebo daleko od břehu? Je to bezpečné? Jak rychle jste schopni doplavat ujíždějící jachtu?
Může být hloubka menší než na mapě? Může být hloubka menší než na mapě? Mapa ukazuje v přístavu hloubku 2,5 metru. Máme ponor 2,3 metru. Můžeme vplout? Bude to pro nás vždy bezpečné?
Největší noční nepřítel Největší noční nepřítel Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Co je meltemi a proč být ostražitý Co je meltemi a proč být ostražitý Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Lokální větry ve Středomoří Lokální větry ve Středomoří Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...
Kritická situace v přístavu Kritická situace v přístavu Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách Kotvení na velkých hloubkách Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Kolik je třeba kotevního řetězu Kolik je třeba kotevního řetězu Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Proč kotva drží (nedrží) Proč kotva drží (nedrží) Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.