Také rolování hlavní plachty potřebuje servis
Matěj Novák z Yacht Club Praha nám popsal zajímavý servis rolovacího mechanismu hlavní plachty. I části lodě, které běžný charterový host neřeší, potřebují jednou za čas důkladný servis. Zima je pro charterové firmy obdobím oprav a údržby.
Matěj Novák provozuje v Šibeniku menší charterovou společnost. Aby sezónu nepotopily zbytečné problémy a závady, které vycházejí z nedostatečné údržby, mají technici celou zimu plné ruce práce. Být pilný v zimě znamená, méně práce v létě a spokojení hosté.
Údržba rolovacího mechanismu Selden ve stěžni
Foto Matěj Novák
Demontovaná spodní část, kterou pro zjednodušení nazýváme "vinšnou".
V rámci zimní přípravy jsme se na části naší flotily pustili i do servisu rolovacího systému hlavní plachty. Jelikož jsme servis prováděli na lodích Bavaria, jednalo se o systém Seldén.
Systém má několik základních částí. Z vrcholu stěžně je zavěšený rolovací profil, dole z paluby jsou dostupné jednotlivé díly samotného rolovacího mechanismu.
Na první pohled je viditelný díl vypadající jako vršek vinšny instalovaný na stěžni pod ráhnem, do kterého můžeme pro rolování zastrčit kliku od vinšny. Předpokládám, že mnozí z vás toto dobře znají. Co se ale skrývá uvnitř?
Pojďme si to přiblížit od začátku. Vše tedy začíná řekněmě vrškem vinšny, kterým se točí klikou, nebo nekonečnou smyčkou zapleteného lana. Tato vinšna roztáčí první kuželové ozubené kolo (vodorovná osa), které přenáší svůj pohyb na druhé upevněné na svislé hřídeli nad ním. Dvojice ozubených kol přenáší pohyb z vodorovné na svislou osu, tedy na samotný rolovací profil. Na konci nerezové hřídele je oko, které zapadne do pouzdra na spodním hliníkovém profilu, který je spojovacím prvkem s horním rolovacím profilem visícím ve stěžni a zajistí se čepem. Součástí spodního profilu je napínací šroub, kterým zajistíme dostatečné napětí celého rolovacího hliníkového profilu.
Spojení spodního profilu napojeného na vinšnu s horním profilem ve stěžni zajišťuje převlečná hliníková trubka, která se zasadí do drážek obou profilů a zajistí čepy.
A proč tento systém rozděláváme a servisujeme?
Zdroj Selden
Schematické znázornění v článku zmíněných dílů.
Prvním důvodem je to, že se musí promazat. Mořská sůl se dostane všude a dostává se i do tohoto soukolí. Proto je nutné čas od času vše rozdělat, omýt, promazat a opět dát na místo.
Druhým důvodem jsou únavové poruchy. Nejčastěji se rozlomí hliníková trubka, která přenáší točivou sílu vinšny na rolovací profil. Tato část se pak musí vyměnit. Dalším důvodem může být prasknutí celého systému (odlomení šroubu na obrázku), jelikož vše je pod velkým tlakem a zároveň zde působí i každý úder vlny.
Pro jachtaře je dobré toto vědět, aby mohl případně odtušit možnou příčinu různých poruch, které se mu v průběhu plavby mohou stát.
Za zajímavý článek děkujeme Matěji Novákovi z harterové společnosti Yacht Club Praha