Jak zajet sám bokem k molu
Patříte k milovníkům sólových plaveb? Mnohé odrazují přístavní manévry, které jsou pro osamělého jachtaře náročnější. Nebo tak alespoň vypadají. Co zvládne charterová posádka, to dá i zkušenější sólový jachtař. Jen musí vědět, jak na to.
Podíváme se nejprve na to, jak dostat bokem k molu jachtu sólo a jak ji vyvázat. Samozřejmě bezpečně. Riskování je pro sólového jachtaře dvojnásob riskantní!
Zajíždět bokem k molu můžeme na přední chod nebo na zpátečku. V případě sólového jachtaře bych na běžné jachtě volil couvání. Důvod je jednoduchý. Vše má jachtař vedle sebe pod kontrolou. Vidí, jak je jachta daleko od mola, nemusí odhadovat a navíc nemusí být nijak přesný.
Zajíždíte-li bokem k molu, potřebujete především zafixovat na břehu záďové lano. Jakmile se vám toto povede, máte vyhráno.
Postup
Připravíte si příďové a záďové lano. Je-li na molu pachole, je vše jednodušší. Na záďovém lanu si připravíte smyčku, která půjde přehodit přes pachole. Univerzální je použití „Metody Pacák“.
Připravíte fendry. Nezapomeňte dát největší fendr až na bok k zádi. O ten se budete opírat.
Nyní můžete začít zajíždět. Na přední nebo na zadní chod, to je na vás. Protože je vše snazší na zpátečku, budeme pokračovat na zpátečku.
K molu couváte pod stanoveným úhlem proti směru větru (1). Příliš na úhlu nezáleží, ale nejjednodušší je cca 30°. Míříte přímo na pachole, na kterém budete mít uvázané záďové lano. Zastavíte u pacholete a smyčku lana na něj hodíte (2). Pokud je v místě kruh, budete potřebovat asistenci na molu.
Jakmile je smyčka na pacholeti, zařadíme malý přední chod, lano napneme a stočíme kormidlo k molu. Pokud je třeba, přidáme plyn. Nyní počkáme, až se jachta dostane k molu.
Jakmile je jachta bokem u mola, necháme zařazený přední chod a můžeme odejít od kormidla. Vezmeme si příďové lano, na břehu ho hodíme přes pachole a uvážeme. Pak ještě uvážeme záďový spring, vypneme motor a jsme hotovi (3).
Mnohé další najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás to naučíme v praxi.