Vyhledat

Jak naplánovat noční plavbu?
Daniel Vodička

Jak naplánovat noční plavbu?

Vyplouváte na týdenní plavbu a svůj akční rádius chcete rozšířit o noční přejezd. Jak noc na moři naplánovat a čemu je nejlepší se vyhnout?

Pro skippera je první noční plavba plná stresu. Co se před setměním zdá zřejmé, za noci je najednou nejasné a matoucí. Proto pro vás máme několik rad.

- Vydáváte-li se na noční plavbu poprvé, věnujte velkou pozornost předpovědi počasí. Vyberte si noc, kdy jsou podmínky snadno zvládnutelné a stabilní. Vyplouvat hned napoprvé do fronty a jiných divočin je nezodpovědné. Hlavním cílem turistického jachtaře má být bezpečná plavba z bodu A do bodu B. Nikoli noční dobrodružství na oceánu.

- Jsou-li podmínky na hraně, raději refujte před vyplutím. Celkově plujte spíše konzervativněji.

- Důkladně si připravte plán plavby. Zmapujte navigační nebezpečí cestou, majáky, bóje, průjezdy navigačně obtížnými místy, lokalizujte si místa s hustým provozem. Posádka musí být s plánem plavby a s aktuální pozicí seznámena.

- Pokuste se rozvrhnout hlídky tak, aby v krizových místech byli na palubě ti zkušenější. Skládají-li se hlídky ze dvou a více členů, vždy by měl nezkušeného jachtaře v hlídce doplnit jeden zkušenější.

- Kapitán nemusí být součástí žádné z hlídek, stejně bude povolán na palubu několikrát za noc. Měl by být v kokpitu v navigačně obtížných místech a obvykle ho posádka volá i při míjení s jinou lodí. Raději desetkrát vzbudit skippera zbytečně, než ho při kolizi nechat odpočívat. 

- Plujte bezpečnou rychlostí. To je rychlost, při které stihnete reagovat na nebezpečí, která mohou přijít. Vždy musíte touto rychlostí plout. Bezpečná rychlost je jiná uprostřed Atlantiku a jiná u pobřeží s městem v pozadí. 

- Snažte se plavbu naplánovat tak, abyste se vyhnuli kritickým místům. Plujte raději na otevřeném moři. Je to bezpečnější. V podpalubí si na navigační stolek připravte aktuální mapu.

- V případě, že vaše plavba nebude trvat celou noc a bude končit v zátoce na kotvě, naplánujte si ji tak, abyste na kotvu dopluli za světla. Odhad správné pozice na kotvení je v noci velmi náročný. Proto raději vypluji o půlnoci a zakotvím v 5 ráno, než abych o půlnoci přemýšlel, kolik je v zátoce vlastně místa. Neplatí pro letní plavby na dalekém severu, kde i nejhlubší noc je jen soumrakem.

- Pozor také na noční vplouvání do přístavu ve velkém městě. Ve světelném pozadí se vám může ztratit vjezd do přístavu i plující loď.

- Připravte si na noční plavbu čelovku. Hlídka na palubě ji musí mít při sobě. Ideální je čelovka, která má možnost červeného světla.

- Pozor na rozsvěcení v podpalubí. Světlo v salonu znamená pro hlídku na palubě velmi omezené noční vidění na 10 – 20 minut. Připravte si z toho důvodu svačinu a čaj před vyplutím. Abyste nemuseli svítit…

- Ztlumte si osvětlení přístrojů na minimum. I tak může být jejich světlo příliš jasné a může negativně ovlivňovat noční vidění. To se týká především mapových plotterů v kokpitu. V takovém případě zvažte jejich zakrytí deklem.

- Muzika z reproduktorů či do sluchátek může znamenat, že přeslechnete kolem plující loď.

- Sviťte správnými světly podle pravidel COLREG. Plujete-li na plachty nepatří k nim motorové ani kotevní světlo.

- Pozor na kolem plující lodě. Mohou se přiblížit nečekaně rychle. Snažte se vyhýbat s velkým předstihem. Nespoléhejte se na to, že vás velké lodě vidí a že uhnou.

- Posádka na palubě by měla mít z bezpečnostních důvodů na sobě psí kšíry nebo vestu. Ideální je samonafukovací vesta, která slouží zároveň jako psí kšíry. Oranžové polystyrenové vesty nejsou příliš pohodlné. Navíc si v nich připadáte jako posádka Titaniku před hořkým koncem.

- Snažte se vyhnout nočním plavbám ve stresu. To je například plavba na konci charterového týdne, kdy musíte plout za jakýchkoli podmínek, abyste stihli vrátit jachtu. Takto se snadno dostanete do situací, ve kterých nechcete být.

- Pokud se na noční plavbu necítíte, plujte jen přes den. Nenechte se vyhecovat posádkou. Nejdůležitější je vždy bezpečnost posádky a lodě. Až na druhém místě je zážitek z dovolené.









 

Na horu