Vyhledat

Dosáhne rychlosti 50 uzlů?
Daniel Vodička

Dosáhne rychlosti 50 uzlů?

Před dvěma dny byl v Lorientu spuštěn na vodu maxitrimaran Banque Populaire IX. 32 metrů dlouhý trimaran má být schopen dosahovat rychlostí kolem 50 uzlů.
Nová generace maxitrimaranů chce změnit svět jachtařských rekordů. Letos byla na vodu spuštěna již druhá loď, která má atakovat padesátiuzlovou hranici. První se jmenuje Gitana 17 a v akci ji uvidíme již o víkendu, kdy odstartuje do transatlantického závodu Transat Jacques Vabre. Druhou je trimaran Banque Populaire IX. 

První generace: katamarany

Podíváme-li se na Jules Verne Trophy (absolutní rekord v plavbě kolem světa), jde o třetí generaci lodí. První lodí, která dokázala obeplout svět za méně než 80 dnů byl katamaran Explorer vedený Brunem Peyronem v roce 1993. Katamarany Jules Verne Trophy dominovaly až do roku 2010. Jediným, kdo se mezi ně dokázal vklínit, byl vizionář Olivier de Kersauson na triamaranu. 

Druhá generace: trimarany

V roce 2010 triumf přebrala druhá generace lodí. Nejprve trimaran Groupama 3 a po něm největší závodní trimaran všech dob Banque Populaire V. Dnes drží rekord kolem světa časem 40 dnů a 23 hodin trimaran IDEC Sport (dříve Groupama 3). IDEC Sport dokázal objet svět průměrnou rychlostí 21,96 uzlu. 

Mezitím vzniklo několik trimaranů pro sólové rekordy. I když se výrazně proměňovaly a dnes již jsou vybavené foily, stále jde o lodě druhé generace, které nejsou primárně určené pro let na foilech. Jde o trimarany Idec, Sodebo, Macif a Sodebo Ultime.

Třetí generace: trimarany s foily

Dnes je tedy na vodě třetí generace lodí pro oceánské rekordy. Obě lodě jsou koncipované tak, aby se mohly v roce 2019 zúčastnit sólového závodu kolem světa. Obě jsou tedy primárně určené pro sólový jachting, ale dá se předpokládat, že se předvedou i s posádkou.

Oba trimarany jsou vybaveny foily a nosnými křidélky na kormidlech. Délka obou je stejná, Banque Populaire IX je ale o 1500 kg lehčí. Je těžké si představit, že trimaran dlouhý 32 metrů a 23 metrů široký má výtlak jen 14000 kg. To je stejné, jako padesátistopá Bavaria!

Výška stěžně Banque Populaire IX je 42 metrů, plocha plachet proti větru činí 610 m2 a po větru až 890 m2. To je 3,5 kurtu na tenis.
Design lodi je samozřejmě dílem studia VPLP. Světu závodních jachet dnes vládnou dvě designérské kanceláře. Jednou je VPLP a druhou Guillaume Verdier, který se podílel na Gitana 17.

Stavba lodi si vyžádala 20 měsíců práce a 135 000 člověkohodin. 

Obytná plocha v lodi určená pro skippera je 5 m2. 

Na závěr si ještě řekněme, jak to má vypadat s lodí rychlostně. Tým odhaduje, že by mělo být možné atakovat hranici 50 uzlů. To už je na vodě pěknej fofr, že?

Více najdete zde.

Na horu