Test evropské jachty roku Oceanis 30.1
Jen 9,5 metru dlouhá jachta Beneteau Oceanis 30.1 získala na veletrhu v Düsseldorfu ocenění Evropská jachta roku v kategorii Family Cruiser. Dokázala porazit mnohem větší jachty. Co za jejím úspěchem stojí?
Délka sériově vyráběných jachet stále roste a mladým zájemcům o jachting se tak jejich sen stále vzdaluje. Proto je příjemné vidět, že loděnice Beneteau myslí i na mladé a designu nejmenší jachty výrobní řady Oceanis věnovala takovou pozornost. Vznikla malá jachta, které nabízí mnohé, co bychom hledali jen na větších lodích.
Levnější přeprava
Foto Antoine Guillou
Šířka 2,99 m umožňuje levnější transport po silnici bez doprovodu.
Většina moderních jachet sází na široké trupy. Šířka dodává tvarovou stabilitu, a tedy i výkon. Beneteau se u nejmenšího Oceanisu rozhodlo jinak a mělo pro to dobré důvody.
Menší jachty se zřídka vydávají na dlouhé offshore plavby. Majitelé se spíše rozhodují pro přepravu po silnici. Nová jachta Oceanis sice není určena pro tahání za osobním vozem, ale pro přepravu je vhodnější než mnohé konkurenční lodě. Trup je široký pod 3 metry a to znamená, že sice jde o nadměrný náklad, ale nepotřebuje k přepravě doprovod. To je velká finanční úspora.
Plavební vlastnosti
Foto Antoine Guillou
Ve variantě s hlubokým kýlem má ponor 1,88 m.
Jachta je optimalizována pro slabší vítr do 15 uzlů. Může být vybavena samopřehazovací kosatkou, nebo větší 105% genou, která se samozřejmě hodí do slabého větru více.
Menší šířka se projevuje na náklonu. V první fázi se jachta relativně rychle nakloní, ale pak již stabilně drží pozici. Podobné chování je u užších jachet běžné.
Dvojice kormidelních listů dodává kormidelníkovi jistotu i v náklonu. Oceanis spolehlivě drží stopu, poslouchá a nemá ve větru kolem 12 uzlů potřebu vyostřovat. Na testované jachtě byla dvojice kormidelních kol, ale ve standardu je jachta vybavena kormidelní pákou. Málokdo ze začínajících jachtařů ji dnes chce, má ale své nesporné výhody.
Foto Antoine Guillou
Pro plavbu mezi finskými ostrovy jde o ideální velikost jachty.
Za slabého větru dodává jachtě rychlost veliká hlavní plachta typu square top, která má téměř 24 m2. V poryvech je možné snížit výkon plachty povolením kikingu, po kterém se vyleje vítr z její horní části. Použití square top hlavní plachty je umožněno absencí zadního stěhu. Do V skloněné sálingy a boční vanty zajišťují stěžni dostatečnou stabilitu.
Kromě základního oplachtění jsou v nabídce i asymetrický spinaker a Code 0. Do slabšího větru je jachta výborně vybavena.
Foto Antoine Guillou
Určitě bych volil verzi se 105% genou.
S hlubokým kýlem Oceanis překvapivě dobře stoupá a je možné se s ní dostat i na hranici 40°. Designéři dokonce uvádějí, že v 16 uzlech větru pluje 40°na vítr rychlostí 6 uzlů a v ideálních podmínkách by se měla dostat dokonce na více než 4,6 uzlu VMG. Na zadoboční vítr se blíží rychlost jachty k 8 uzlům, při 20 uzlech dokonce k devíti.
Při manévrech na motor je znát větší prop walk způsobený umístěním propeleru daleko vzadu. Stačí se ale při zařazení zpátečky rychleji rozjet, aby zabrala kormidla a je po potížích. Jakmile má jachta rychlost, je při manévrech mimořádně obratná. Máte-li kormidlo v ruce poprvé, tak dokonce příliš obratná.
Paluba a kokpit
Foto Lodní noviny
Netradičně řešená otěž hlavní plachty.
Na přídi je jachta vybavena kratším čelenem a vyoseným kotevním kováním. Čelen je určen na plachty Code 0 a asymetrický spinaker. Nástavba je široká, ochozy na bocích užší. Průchod po palubě kolem na bocích uchycených stěhů je omezen, ale to je u podobné velikosti jachty běžné.
Zajímavě řešené je vedení otěže hlavní plachty na lanovém závěsu nad hlavní luknou. Kladkostroj je až těsně pod ráhnem, otěž je kratší.
Foto Antoine Guillou
Vinšny na otěže geny jsou těsně před kormidlem.
Dvojici vinšen před kormidlem má kormidelník na dosah. Obraty a trim zvládne sám. Sezení v kokpitu je prostorné a překvapivá je jeho šířka, které dosáhli designéři tím, že velmi zúžili ochozy na boku. Veliký úložný prostor je pod pravou lavicí v kokpitu. Velikost je na vše potřebné více než dostatečná. Co je nečekané, jsou pneumatické písty, které víko batisty zvedají. To by člověk čekal na dražších jachtách. To samé je možné říci o světlu uvnitř. Plynová láhev má své místo na zádi v boku kokpitu za kormidlem. Náhradní láhev bude zřejmě nutné uskladnit v kotevně.
Foto Lodní noviny
V kokpitu je místo jen na jednu plynovou láhev.
Ve standardu se na nástavbě počítá s vinšnou a stopery na levoboku, v případě spinakerové výbavy je vinšna i na pravoboku. Otevřený kokpit na zádi je dnes samozřejmostí, osobně bych ale preferoval kokpit zavřený. Alespoň na delších plavbách. Stolek v kokpitu a koupací plošina, to jsou doplňky, které mladé rodiny na palubě ocení.
Vnitřní prostor
Foto Antoine Guillou
Podpalubí je překvapivě prostorné.
Navzdory šířce pod 3 metry se podařilo dosáhnout díky modernímu tvaru trupu prostorného interiéru. Trup je od středu až na záď maximálně široký. Kolmé boky zvětšují objem uvnitř. Zalomení přichází až nad čarou ponoru, na vodorysce se trup již výrazně zužuje, aby si zachoval rychlost i ve slabém větru.
Podpalubí
Foto Antoine Guillou
Pohled otevřenými dveřmi z přední kajuty.
Vzhledem k tomu, že jsme na relativně úzké třicítce, je v podpalubí hodně místa. Kuchyně do L, klasický salón, dvě kajuty, koupelna, a dokonce i navigační stolek. Sice je sklopný, ale je to plnohodnotný navigační stolek.
Co mě v salonu chybí, jsou skříňky na bocích. To ale je daň za prostor a šířku trupu do 3 metrů. Boky trupu jsou v podstatě kolmé, proto je podlahová plocha relativně velká, ale na bocích není místo na skříňky. Vždy je něco za něco.
Foto Antoine Guillou
Většina nezbytností najde v kuchyni místo ve skříňkách ve spodní části.
V kuchyňce vše, co je běžné na velké jachtě. Sporák, lednice, dřez. Místo na nádobí pod dřezem i pod sporákem, polička na hrnečky a sklenice a mělká skříňka nad pracovní deskou. Pracovní deska je ze syntetického materiálu a je celistvá i se zvýšenými okraji. To je vynikající kvůli čistotě.
Většina úložných prostorů je pod sedačkami v salonu. Běžně je to místo, kam je obtížné se dostat, ale zde je čalounění děleno tak, že je to bez problémů. Stolek v salonu slouží k uložení nezbytností shora i ve spodní části.
Foto Antoine Guillou
Sklopný navigační stolek.
Navigační stolek s místem na mapy je sklopný. Nemusí tak zabírat místo. U něj je místo na vysílačku, radio, palivoměr a hlavní elektrickou desku. Pokud chceme lavici na pravoboku použít jako lůžko, zaklopíme stolek a prodloužíme sezení matrací na více než 2 metry.
Přístup k servisním částem motoru je pod schody velmi dobrý. Stojná výška v salonu přesahuje 1,8 metru.
Foto Antoine Guillou
Rozměrné lůžko v přední kajutě.
Cesta do přední kajuty vede rozměrnými dvoukřídlými dveřmi. V kajutě jsou nad lůžkem poličky po celé délce. Dále je zde poličkami rozdělená skříňka. Lůžko je rozměrné, a to i v nohou. K dispozici jsou i čtecí lampičky.
Také v zadní kajutě je lůžko veliké, ale jeho část je pod kokpitem, je tedy nízká. I zde je k dispozici skříňka a polička na věci.
Výhodu dvoukajutových jachet jasně ukazuje koupelna. Navzdory délce jachty jen 30 stop je překvapivě prostorná. Toaleta je posunuta až dozadu a je zde dost místa i na sprchování. Velikost koupelny musí uspokojit každého budoucího majitele.
Závěrem
Foto Antoine Guillou
Jachta pro příbřežní plavbu.
Oceanis 30.1 je povedená jachta a svědčí o tom i ocenění European Yachtt of the Year, které obdržela v kategorii Family Cruiser. Beneteau vytvořilo velmi dobře vybavenou jachtu za atraktivní cenu. Jachta je určená především pro mladé, ale dovedu si představit, že udělá skvělou službu i věkově pokročilejším. Kvalitně vyrobená turistická jachta se zajímavým rychlostním potenciálem, která navíc stále dává možnost cenově rozumné přepravy po silnici. Navíc je k dispozici s trojicí variant kýlu.
Nejde o jachtu určenou na dlouhé plavby na otevřeném moři, ale pro příbřežní plavbu například v Chorvatsku nebo v Řecku se jeví ideální. Do toho je stále možné ji provozovat i na vnitrozemských vodách. Jde o jachtu, která se loděnici povedla a odborníci z branže to také ocenili.
Parametry
Celková délka
|
9,53 m
|
Délka trupu
|
8,99 m
|
Délka na vodorysce
|
8,65 m
|
Šířka
|
2,99 m
|
Ponor
|
1,88 / 1,30 / 0,95 – 2,33 m
|
Výtlak
|
3 995 kg
|
Balast
|
973 kg
|
Výška stěžně
|
13,66 m
|
Výkon motoru
|
14 HP
|
Nádrž na naftu
|
130 l
|
Nádrže na vodu
|
160 l
|
Plocha hlavní plachty
|
23,80 m2
|
Plocha samopřehazovací kosatky
|
15,70 m2
|
Plocha geny 105%
|
22,10 m2
|
Code 0
|
34,80 m2
|
Asymetrický spinaker
|
70 m2
|
Design
|
Finot - Conq
|
Základní cena
|
69 400 EUR bez DPH
|
Více
|
www.bemexboot.cz
|