Proč running backstays na jachtě Maya?
Včera jsme psali o hliníkové jachtě Maya plující pod českou vlajkou, která je na prodej. A dostali jsme otázku na running backstays. Podíváme se proč jsou na jachtě running backstays.
Včera jste si ve videu, které bylo u článku, mohli prohlédnout část oplachtění jachty. Jedná se o slup se 7/8 takeláží. Znamená to, že přední stěh nevede až na vrchol stěžně, ale jen do jeho 7/8. Výhodou tohoto uspořádání, které obvykle najdeme na závodních lodích, je možnost při trimování hodně pracovat s průhybem stěžně, který mění profil hlavní plachty. Ve zkratce je možné říci, že v silném větru se dotahuje zadní stěh a jachta může bez refování uvést větší plochu plachet. Je to další možnost, jak trimovat plachty.
Karbonový stěžeň
Foto Pavel Nesvadba
Staysail na jachtě Maya. Velikost plachty odpovídá výškově druhému refu na hlavní plachtě.
Jachta Madeira je standardně navržena pro použití hliníkového stěžně. Díky použití stěžně karbonového bylo možné odebrat část balastu z kýlu, jachtu odlehčit a zlepšit tak její výkony. Není to ale jen tak, vyměnit jeden profil za druhý a odebrat balast.
Karbonový stěžeň bylo nutné přesně spočítat. To udělal holandský lodní designér Doug Schickler, muž se zkušenostmi z Amerického poháru. Spočítal parametry karbonového profilu, správné složení hlavy stěžně, i patek na sálingy.
Možnost odstranění balastu z kýlu byla konzultována s designéry lodě, kteří museli přepočítat výpočty stability. S novým zadáním jim vyšlo, že pro zachování AVS 125°(úhel, při kterém začíná negativní stabilita) je možné z kýlu odstranit 400 kg balastu. Navzdory odebrání balastu z kýlu tvoří stále hmotnost kýlu plných 47 % hmotnosti celé jachty (ve standardní sériové výrobě jsme dnes na cca 30 %). Znamená to větší stabilitu, možnost uvést více plachet, tedy větší výkon lodi.
Díky použití tuhého karbonového profilu bylo navíc možné vytvořit takeláž se dvěma páry sálingů a ne se třemi, jak bylo naplánováno pro hliníkový stěžeň.
K čemu running backstays?
V článku jsme mluvili o tom, že jachta je na přídi vybavena demontovatelným předním stěhem z PBO, na který se vytahuje staysail a running backstays. V silném větru je postup takový, že velká kosatka na předním stěhu se celá zabalí a místo ní se na vnitřní přední stěh vytáhne staysail do silného větru. Tato plachta má na rozdíl od zarolované geny vynikající profil, je plochá (nenaklání tolik jachtu), je možné ji vytrimovat, jak je třeba, má špióny, na které je stále vidět, je ušita z materiálu do silného větru a je blíže stěžni, stále tedy spolupracuje s hlavní plachtou. Díky tomu je možné i za silného větru stále jet krásnou ostrou stoupačku.
A zde se dostáváme k running backstays. Vnitřní přední stěh není na stěžni uchycen tam, kde jsou uchyceny vanty. V místě uchycení vnitřního předního stěhu chybí adekvátní protitah a stěžeň by se prohýbal. Proto jsou na stěžni instalovány running backstays. Jde o pohyblivé zadní stěhy. Z nich je v tahu vždy jen ten jeden na návětrném boku. Při obratu se povolí a dotáhne druhý. Stabilizují stěžeň a zajišťují správně dotažení vnitřního předního stěhu i v bouřlivém počasí.