Proč napínat zadní stěh
Daniel Vodička

Proč napínat zadní stěh

Na závodních jachtách je napínání zadního stěhu velmi důležité. Turističtí jachtaři s ním příliš nepracují, ať už z toho či onoho důvodu. Čeho dosáhnu dotažením zadního stěhu?

Napětím zadního stěhu měním napětí stěhu předního a průhyb stěžně. To je obecné tvrzení. Záleží ale na typu takeláže.

Vrcholová takeláž

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Dva druhy takeláže.
U vrcholové takeláže je přední stěh uchycen na vrcholu stěžně. Znamená to, že působí proti stěhu zadnímu.

Dotažení zadního stěhu má přímý vliv na dopnutí předního stěhu a zmenšení jeho průvěsu. Vliv na prohnutí stěžně je zanedbatelný. Výjimkou je takeláž, která má vnitřní přední stěh, nebo spodní diagonální vanty směřující dopředu. Pak k prohnutí stěžně v limitované podobě dochází.

Redukovaná takeláž (Fractional rig)

V případě, kdy přední stěh nevede až na vrchol stěžně, ale končí níže, se vliv zadního stěhu mění. Primárně způsobuje zvýšení napětí v zadním stěhu větší průhyb stěžně. K tomu navíc zmenšuje průhyb předního stěhu.

Napnutý nebo povolený?

Kdy je třeba přední stěh napínat? Jednoduše je možné říci, že se sílícím větrem je třeba zadní stěh napínat. Menším průhybem předního stěhu se zmenšuje hloubka profilu přední plachty. Plachta má menší výkon, ale méně naklání jachtu a lépe stoupá.

Větší průhyb stěžně zplošťuje profil hlavní plachty v její horní části. Výsledkem je znovu menší výkon plachty a menší naklánění jachty.

Obecně můžeme říci, že za silného větru bude vaše jachta s dotaženým zadním stěhem lépe stoupat proti větru a bude se méně naklánět. Znamená to, že nebude třeba tak brzy refovat.

 

Na horu