Proč je nastavení hloubky na charterových lodích nebezpečné
Na charterových lodích je velmi často nastavena na hloubkoměru hloubka od kýlu (nebo někde kolem kýlu). Ačkoli si charterové společnosti myslí, že se jedná o bezpečnostní prvek, jde naopak o nebezpečné matení skipperů.
Charterové firmy mají často nastaven hloubkoměr tak, že ukazuje hloubku cca pod kýlem. Charteroví hosté to obvykle neřeší (vlastně ani nevědí, co je nastavené a že je hloubka nastavitelná) a výsledkem je mnohem větší riziko poškození jachty než v případě správného nastavení hloubkoměru.
Proč od hladiny
Pro nastavení hloubky od vodorysky hovoří především mapa. Hloubka na mapě je od hladiny, a proto i hloubka na hloubkoměru má být od hladiny.
Druhým důvodem, proč má být hloubka nastavena od hladiny, je kotvení. Když kotvíme, musíme k hloubce připočítat výšku přídě nad hladinou a výsledek vynásobit nejméně číslem 4. Výsledkem je délka řetězu, který musíme vypustit.
Jeden příklad
Představte si situaci na jachtě, která kotví na hloubce 5 metrů. Je-li výška přídě nad hladinou 1 m, měla by být délka vypuštěného řetězu cca 25 m.
Je-li na hloubkoměru hloubka od kýlu (ponor 2 m), uvidíme hloubku 3 m, připočteme metr výšky přídě a vynásobíme 4. Vyjde nám 16 m řetězu. Skoro 10 m nám bude chybět do bezpečného zakotvení. A na kotvě stojíme v noci, kdy obvykle nikdo nehlídá, jestli kotva drží.
Toto je hlavní důvod, proč jsou nastavení používaná některými charterovými firmami nebezpečná. Kotvení se stává vyloženým hazardem, protože kotva s krátkým řetězem nemůže držet.
Snad je možné spočítat 3 - 2 = 1
Přitom pokud má skipper alespoň takové IQ, jako předseda strany Volný blok, je schopen pracovat s hloubkou od hladiny. Vím-li, že jachta má ponor 2,0 m (nebo 2,5 m, na tom nezáleží), potom mi např. číslo 3,0 na hloubkoměru říká, že více než 1 m už pod kýlem nemám. To není žádná velká matematika.
Správnou hloubku nastavíte na hloubkoměru podle manuálu. Hloubka čidla pod hladinou je cca 0,5 m. Informace o hloubce najdete zde.
Foto Daniel Vodička