Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny
Daniel Vodička

Pozor při práci s otěžovým vozíkem geny

Při trimování geny, respektive při posouvání otěžového vozíku, může snadno dojít ke škodám, které se při charteru jachty mohou nepříjemně prodražit. Na co si dát pozor?

Budeme nyní mluvit o jachtách, které nemají posouvání otěžového vozíku pomocí lana, ale je na nich třeba na vozíku přizvednout čep, posunout vozík a čep znovu zasunout do k tomu určenému otvoru na kolejnici otěžového vozíku. Tato činnost se obvykle provádí za většího či menšího tahu na otěži, který celý posun znesnadňuje. Podaří-li se čep zasunout do kolejnice, obvykle už nedojde ke kontrole, kde se zachytil.

Někdy se může stát, že se čep zachytil nikoli v pro něj určeném otvoru, ale zasunuli jsme ho na hlavu jednoho ze šroubů, kterým je kolejnice uchycena. Hlavy šroubů jsou vůči kolejnici velmi mírně zapuštěné, může se zdát, že tam čep drží.

Na první pohled vše drží. Stačí ale, aby zesílil vítr, zvýšil se tah na otěži a čep se uvolní. V té chvíli se vozík rozlétne směrem k zádi. A protože má dostatek síly a rychlosti, na konci kolejnice urazí plastové zakončení kolejnice. Není to nic tragického, pokud přitom nesestřelí někoho z posádky, ale některé charterové firmy škodu dokážou vyčíslit na podobné úrovni jako urvaný kýl.

Při posouvání otěžového vozíku je třeba se vždy přesvědčit, jestli je čep tam, kde má být a vyzkoušet, jestli drží.

Na horu