Matěj Novák - Yacht Club Praha. Jaký je charter v sezóně 2025
Na otázky týkající se průběhu charterové sezóny 2025 nám odpovídá Matěj Novák z charterové společnosti Yacht Club Praha. Jaká je letošní situace v charteru v Chorvatsku?
Matěji, nejprve téma trochu odlehčíme. Jugo nebo bóra, čemu bys dnes dal přednost, pokud by sis mohl vybrat?
Na začátek dobrý dotaz. Jako jachtař preferuji jakýkoliv vítr před bezvětřím, nicméně oba tyto větry, se kterými se v Chorvatsku setkáváme, jsou někdy problematické a musíme při nich být obezřetní. Já mám nicméně asi radši bóru, jelikož se s ní pojí většinou hezčí počasí a je daleko lepší tlak. U juga mne osobně již několik dní předem bolí hlava ze změny tlaku a také často přináší nízkou oblačnost a srážky, což není nic moc. Je nutné ale říci, že například na windsurfing je jugo určitě lepší varianta, jelikož není tolik poryvovité a přináší pěkné vlny.
Když už jsme u počasí, mělo letošní počasí nějaký vliv na předsezónu, která se již rychle blíží k závěru? Kdy vaše jachty letos poprvé vyplouvaly?
Počasí mělo na letošní předsezónu určitě ohromný vliv. V posledních letech pozorujeme, že se počasí v Chorvatsku lehce mění. Je tepleji, ale zároveň daleko více prší. My jsme tak v naší přípravné fázi, hlavně v březnu, měli problém s tím, že třeba týden v kuse pršelo, což nám komplikovalo práci. Naše lodě vyplouvaly poprvé na konci března.
Dnes již máme propracovaný systém varování. Když se blíží nějaké špatné počasí, všechny kapitány na našich lodích předem varujeme a hlídáme, že jsou dobře ukrytí, takže naštěstí se nám škody způsobené počasím daří eliminovat. Jediný problém jsme měli s jednou naší lodí, kterou na začátku května zastihla v noci docela silná bouřka s kroupami, a to když byli na kotvě. Nicméně vše se naštěstí podařilo vyřešit.
Rád bych ale apeloval na kapitány, aby ve špatném počasí hlídali svou loď. Ikdyž si myslí, že je bezpečně zakotvená. Například minulý rok jsme měli loď na bóji v Primoštenu, přišla bouřka a loď se i s bójí utrhla. Naštěstí kapitán byl v pozoru a tak uprostřed noci přejel do naší domovské mariny.
Nyní jde do tuhého. Hlavní sezóna brzy začne. Bláznivé pátky a soboty. Jak je možné zvládat údržbu lodí v sezóně? Jak je možné za pár hodin uklidit loď a opravit vše potřebné na celé flotile? To musí být neuvěřitelný záběr. Navíc v letním vedru.
Je to náročné, ale snažíme se, abychom vše stihli profesionálně a rychle. Základem je určitě zimní příprava. Když je loď dobře udržovaná, tak pak v sezóně musíme řešit méně závažných problémů. Druhým krokem je mít tým kvalitních lidí, kteří se o lodě starají. Díky bohu, my máme skvělé techniky a uklízeče, takže vše zvládáme a lodě jsou většinou připravené ještě před oficiálním časem check-inu. Pro tuto sezónu jsme se pak rozhodli pro spolupráci s profesionálním servisem na motory, který se nám každou sobotu stará o kontrolu a servis všech motorů. To nám hodně uvolnilo ruce.
Jsou opravy, které zvládáte vlastními silami. Jsou ale i věci, u kterých se bez specialistů neobejdete. Jaké opravy například vyžadují zásahy chorvatských specialistů?
Takových věcí je spoustu. Jsem zastáncem toho, že než věci šít horkou jehlou a nějak je plácat, tak je lepší objednat profesionální techniky, kteří věci opraví odborně. Nejčastěji řešíme servisy plachet a bimini, pro to využíváme chorvatskou firmu Dustom. Dále veškeré servisy motorů, které nám dělají naši chorvatští kamarádi, kteří jsou autorizovaným servisem pro Yanmar a Volvo Penta. Pomoc našich chorvatských specialistů využíváme, ikdyž si nevíme rady s elektronikou B&G, Raymarine a Garmin.
Je jasné, že některé věci se pokazí, ať už je příprava jakákoli. Jak se ale na opravách v průběhu sezóny projeví nedostatečná zimní příprava?
Ta se projeví ohromně. Bohužel tento problém vidíme u některých jiných charterových společností. Lodě jsou pak nejen v bídném stavu, ale v sezóně pak musí řešit opravdu závažné problémy s motory, s instalacemi atd. Takové problémy často nevyřešíte za jeden den. Bohužel se pak může stát, že když si někdo takovou loď objedná na plavbu, tak více času stráví na opravách v marině, než koupáním a plachtěním. Jednoduše, co investujete do zimní údržby, to se vám následně stokrát vrátí v letní sezóně.
Loňská sezóna nebyla pro některé společnosti z hlediska obsazenosti ideální, mnohým vypadla drahá nejvyšší sezóna. Jak se to v celkové situaci charteru v Chorvatsku projevuje?
Celkově se to projevuje lehkou nervozitou. Bohužel některé společnosti na to zareagovaly tak, že začaly osekávat právě náklady spojené s údržbou lodí, což je cesta do pekel. Bohužel faktem je, že náklady na dobře udržovanou loď jsou ohromné.
Jsou charterové společnosti schopné někde generovat jiné zisky, na čem jsou schopné ušetřit?
Bohužel situace pro chorvatské charterové společnosti v tomto ohledu není zrovna růžová. Neustále se pro nás vše zdražuje. Například každý rok se zvedá poplatek za marinu, každý rok se zdražují díly atd. Nicméně my, jako charterové společnosti, na to nemůžeme reagovat neustálým zvyšováním cen, například naše společnost již tři roky neměnila ceny, protože klienti by nám takové ceny již neunesli. Proto tyto zvýšené náklady neseme my a nepřenášíme je na klienty. Cest, jak generovat zisky, není moc, ale snažíme se stále něco hledat. Jednou z těchto cest je přinášet našim klientům široké spektrum vodních hraček, které jim nabízíme k jejich plavbám. Pro nás je to zisk navíc a pro klienty je to příjemné zpestření jejich plavby.
Pojďme se ještě na závěr podívat na dostupnost pracovní síly v charteru. Někdy má člověk při přebírání lodi pocit, že předávající ví o jachtě velmi málo. Pokud budeme diplomatičtí. Jak odborně na výši je personál charterových společností? Z jakých kruhů se rekrutují nové pracovní síly v charteru?
Toto je složitá otázka a mohu ji odpovědět pouze za naši společnost, protože nechci úplně hodnotit kvalitu jiných společností. U nás lodě předávají pouze naši skippeři z Čech nebo Slovenska. To jsou lidé, kteří jachtingem žijí a o lodích vědí hodně. Velkou většinu našich lodí také předávám s klienty přímo já. Na předávání máme vysoké nároky, protože to je první moment, kdy se klient s lodí setká a chceme tento moment udělat hezký. Tím, že na předávání máme skippery nebo mne, tak s dostupností lidí nemáme problém. Nicméně maličko jiné je to například s techniky, jelikož těch kvalitních na pracovním trhu tolik není. My máme štěstí, že se nám do našeho týmu podařilo dostat opravdu kvalitní techniky a moc si toho vážím.
Vy zaměstnáváte spíše Čechy, nebo Chorvaty?
Záleží na jakých pozicích. Pokud jde o skippery a školitele kapitánských kurzů a kondičních plaveb, tak to jsou převážně Češi a Slováci. Na technické pozice máme zaměstnané chorvatské kolegy.