Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?
V tomto článku se zaměříme na problematiku charteru. Mezi charterovými skippery se najdou tací, kteří si neuvědomují svoji zodpovědnost za loď i za posádku. Vyplouvají s minimálními znalostmi i dovednostmi. Nevědí, co je může na moři potkat, jejich představivost tak daleko nesahá, nebo sahat ani nechce. A pokud si jsou vůbec schopni připustit možnost nějaké nouzové situace, předpokládají, že je z ní vytáhne pomoc zvenčí. To ale může být šeredný omyl. Jak se často ukazuje.
270 nouzových volání za večer
Podívejme se do Chorvatska, kde během včerejší noci středisko MRCC Rijeka řešilo 270 nouzových volání. Kolik lodí má pro takové situace Chorvatsko k dispozici?
Lučka kapetanija má v Chorvatsku cca 40 lodí a člunů. Z nich je 10 lodí delších než 15 metrů. Mnohé z nich jsou čluny menší než 10 metrů.
Nepodařilo se mi dohledat aktuální počet lodí a člunů Pomorske policije. V roce 2010 se jednalo o 23 lodí a člunů, z toho 7 větších, zbytek byly menší čluny. Kdyby jich dnes byl dvojnásobný počet, znamenalo by to 14 větších lodí, které jsou schopné se porvat s podobným bouřlivým počasím, jaké postihlo včera sever Jadranu.
Pokud naše čísla sedí, bylo by na celé Chorvatsko k dispozici cca 25 lodí, které jsou schopné nějakým způsobem zasáhnout. Nebude-li žádná v opravě, bude-li k dispozici kompletní posádka.
Kolik času trvá záchrana
A nyní zase budeme předpokládat ideální stav. Za včerejší večer bylo přijato 270 nouzových volání. Předpokládejme, že by byly rovnoměrně rozloženy po celém Jadranu. Znamenalo by to cca 11 případů na jednu loď.
Jak dlouho může trvat záchrana lodě v nouzi? Bude to hodina, 2 hodiny, 4 hodiny? S cestou na místo a záchranou se to klidně může blížit 4 hodinám.
Znamenalo by to, že po 44 hodinách bez pauzy by se podařilo vyhovět všem. Skippeři v nouzi by patrně nechtěli slyšet, že na jejich loď se dostane za 40 hodin.
Situace je však málokdy ideální. Včerejší nečas například přecházel především přes severní Jadran. To by mohlo znamenat 270 volání, avšak jen na polovinu lodí. Pak by se čas čekání na pomoc blížil nekonečnu…
Proč pomocníci nepomáhají?
Často se na po podobném nečasu, jaký zasáhl Chorvatsko včera, ozvou stížnosti, že na nouzové volání nikdo nereagoval. Respektive, že bylo doporučeno nouzi řešit vlastními silami, protože pomoc není v dosahu.
Podíváte-li se na uvedená čísla, jeví se taková odpověď jako logická.
Je třeba se umět postarat
Jachtaři jsou velmi často v případě nouze na moři sami. A tomu musí odpovídat jejich dovednosti. Ve chvíli, kdy si v přístavu nasazuji kapitánskou čepici, měl bych vědět, že za všechny ostatní zodpovídám. Tomu by měly odpovídat moje znalosti. Být skipperem není jen dobrý pocit z toho, že jsem největší frajer na palubě, ale především zodpovědnost. Proto bych měl stále pracovat na svém zdokonalování. Stále…
Jen tak mohu mít pocit, že jsem nic nepokazil a že jsem pro řešení situace udělal vše.