Kdy je třeba refovat?
Daniel Vodička

Kdy je třeba refovat?

Kdy je třeba refovat? Je to jasné z předpovědi počasí? Je to jasné z rychlosti větru, když vyplouváme z přístavu? Odpověď není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát.

Může foukat 18 uzlů a je nutné refovat, ale může foukat 25 a bez refu to pluje stále hezky. Jak se tedy rozhodnout?

Skutečný a zdánlivý

Skutečný vítr v tomto rozhodování nehraje hlavní roli. Důležitý je vítr zdánlivý. Ten se skládá z větru skutečného a z pohybu lodi.

Jednoduše si to vysvětlíme na směru po větru a proti větru. Stojíte na kotvě a vane vítr o rychlosti 20 uzlů. Vyplujete a mříte na motýla na zaďák. Vaše rychlost je 6 uzlů. Vítr, který cítíte na palubě, má rychlost 14 uzlů. Je to vítr zdánlivý. V té chvíli není žádný důvod refovat.

Ve druhém případě poplujete proti větru. Rychost je opět 6 uzlů (je to zjednodušené, nemůžeme plout na plachty přímo proti větru). Rychlost větru na palubě jachty je v té chvíli 26 uzlů. To není na první ref, ale dokonce na druhý.

O nutnosti refovat tedy nerozhoduje rychlost skutečného větru, ale rychlost větru zdánlivého. Nebo jinak. Směr a rychlost skutečného větru a kurz a rychlost lodě.

Když v přístavu nefouká

Když v přístavu fouká málo, ještě to neznamená, že by nebylo dobré zarefovat. Vyplouváte-li na moře, počítejte s tím, že na moři bude foukat více. Vítr na pevnině je zpomalen třením. Na moři bude silnější. Proto je lepší zarefovat již v přístavu. Vždy je jednodušší vytáhnout celou plachtu ve slabším větru než v silném větru refovat.

Když se perete s kormidlem

Pere-li se kormidelník s kormidlem, je čas refovat. Přílišný tlak na kormidle znamená, že jachta je přeplachtěná. Kormidlo je třeba mít vytočené, abychom jachtu udrželi na kurzu. Kormidlem ale v té chvíli brzdíme a rychlost jachty není maximální.  Zmenšení plachet problém vyřeší.

A na závěr rada pro cruisingové jachtaře. Refovat je třeba ve chvíli, kdy vás to poprvé napadne.

 

Na horu