Ještě jednou antifouling
Viktor Brejcha

Ještě jednou antifouling

Po publikování posledního článku, kde jsem Vás seznámil s procesem obnovy antifoulingu se nashromáždilo několik dotazů. Nakonec jsem se rozhodl, že pro Vás připravím druhý díl na toto téma a projdeme si věci, které v prvním díle nezazněly.

Jaké jsou ideální skladby nátěrů?
Jak jsme si již minule řekli, skladby i použité materiály se mohou lišit podle druhu materiálu, ze které máme loď vyrobenou. Zároveň můžeme volit standardní úpravu (zlatou střední cestu) nebo případně dražší variantu provedení. Nyní si projdeme jednotlivé skladby:

Laminátová loď
Standardní varianta: 

1) Epoxidový základ s plničem (2-3 vrstvy): základ aplikujeme na čistý a odmaštěný gelcoat.
2) Antifouling (2-3 vrstvy): antifouling aplikujeme na vytvrdnutý, přebroušený, očištěný a odmaštěný povrch. Aplikaci provádíme pokud možno válečkem s krátkým vláknem.
3) Antifouling ALU PLUS (2-3 vrstvy) – dražší varianta: pokud se rozhodneme lodi dopřát lepší/kvalitnější nátěr s vyšším obsahem ochranných částic, použijeme namísto standardního antifoulingu nátěr ALU PLUS. Ten nejen, že se déle omývá, ale také vykazuje lepší ochranné vlastnosti. Jedná se o stejný nátěr, který použijeme i na ocelové lodě viz. níže.

  
Varianta pro starší lodě vyrobené z polyesterových pryskyřic, kde jsou možné známky vzniku osmózy:

1) Antiosmotický epoxidový základ (2-3 vrstvy): jedná se o speciální epoxidový základ, který při malém počtu vrstev vytváří dostatečnou ochranu proti možnému průniku vlhkosti do polyesterového kompozitu. Výhodou tohoto základu je možnost přímé aplikace antifoulingu. Není již potřeba standardní epoxidový základ jako mezivrstva. Nevýhodou je nemožnost aplikace přes stříkací pistoli (pouze válečkem nebo štětcem). 
2) Antifouling (2-3 vrstvy): standardní aplikace antifoulingu jako ve variantě výše popsané. 

Ocelové a hliníkové lodě
1) Antikorozní epoxidový základ (2-3 vrstvy): jedná se o speciální základ určený pro ochranu materiálu proti korozi. U ocelových lodí je nutné dbát zvýšené pozornosti při aplikaci, aby základ pokrýval 100 % veškeré plochy. V případě, že dojde v místě, kde není barva, ke kontaktu s vodou, začíná materiál (ocel) korodovat a koroze se dostane také pod základ. Proto je vždy doporučeno aplikovat minimálně 2 vrstvy. Stejně jako epoxidový základ i antikorozní je možné nanést přes stříkací pistoli.
2) Antifouling ALU PLUS (2-3 vrstvy): pro ocelové a hliníkové lodě je zapotřebí používat jiný druh antifoulingu. V případě portfolia výrobce Sea-Line se jedná na místo standardního antifoulingu o nátěr „Sea-Line Antifouling ALU PLUS“. Jedná se o nátěr určený primárně pro tento typ plavidel. Svým chemickým obsahem u něj nedochází ke galvanické korozi, ke které u standardních antifoulingů v důsledku vysokého obsahu mědi.


Různorodost na jednom místě

Můžeme se setkat se situací, že nalezneme jak laminát, tak ocel/hliník na jednom plavidle. Je to standardní jev u DIY vyrobených lodí, kdy máme trup například z olaminované překližky/laminátu a kýlovou ploutev ze svařovaných ocelových nebo hliníkových plechů. V tom případě je nutné ke každému materiálu přistupovat odděleně a použít různé typy antifoulingů podle druhu materiálu. 

Pár rad na závěr
• Při aplikaci antifoulingu vždy přetáhněte nátěr 5 centimetrů nad vodorysku
• Používejte pouze ředidla doporučená výrobcem, pokud je na barvě uvedeno, že se nemá ředit, řiďte se tím
• Minimální teplota pro aplikaci nátěrů bývá 10 °C, ale vždy si dávejte pozor, aby teplota pod tuto hranici v nadcházejících 12-24 hodinách neklesla (v závislosti na typu nátěru)
• Očištění a odmaštění povrchu provádějte vždy bezprostředně před aplikací nových nátěrů
• Vždy pracujte podle pokynů výrobce a nebojte se na něj obrátit s dotazem.


Na horu