Jaká má být jachta na dlouhé plavby?
Jachtingu, kterým se nyní budeme zabývat, se říká bluewater cruising. Jde o dlouhé plavby. Nejlépe samozřejmě kolem světa. Co má mít loď, která je pro podobné plavby ideální?
Hledáte-li přesně dané recepty, parametry, čísla, typy lodí, jasná pravidla, budete zklamaní. Nic takového není a ani být nemůže. Požadavky jachtařů jsou různé, stejně jako jsou různé i jejich finanční možnosti. Proto budeme v tomto tématu našlapovat opatrně.
Délka lodi
Foto archiv
Jednou z vynikajících cruisingových jachet je Contesa 32
Je nějaké délka, která by jachtu pro účel bluewater předem diskvalifikovala? Žádná jasná hranice není, nebudeme-li zabíhat do extrémů. Čím je jachta větší, tím je bezpečnější především za bouřlivého počasí. Čím je větší, tím je větší její přirozená odolnost proti překlopení. Nebo jinak, k jejímu překlopení jsou třeba větší vlny. Přesto není délka limitujícím faktorem. Statisíce mil mají za sebou majitelé jachet Contessa 32, ale ani ta není nejmenší. Britský jachtař Roger Taylor například projel svět na jachtě Coribee 23 s džunkovým oplachtěním.
Závěr: Čím delší je loď, tím je bezpečnější a pohodlnější. Negativem jsou na druhou stranu vyšší náklady a potřeba větší a zkušenější posádky.
Tvar lodi
Foto archiv
Takto vypadá recept na vynikající trup.
Zatímco někteří jachtaři preferují jachty s vysokou směrovou stabilitou, jiní se nebojí sáhnout po moderním tvaru jachty. V první skupině jsou lodě s dlouhým kýlem, které dobře drží směr, jejich pohyb na vodě je pohodlný (houpavý, bez prudkých nárazů) a obvykle si dobře vedou i na rozbouřeném moři. Jde o jachty užší, které mají kromě stability směrové i vysokou stabilitu proti převržení a jen nízkou negativní stabiitu. Moderní jachty se obvykle chovají v těchto kategoriích hůře. preference při jejich stavbě jsou jiné. Obvykle jsou výrazně rychlejší a to především ve slabém a středním větru. Také jsou výrazně hbitější při manévrech v přístavech.
Závěr: Kdo netouží po rychlosti a stoupavosti proti větru, může sáhnout po lodi s dlouhým, nebo alespoň delším kýlem. Za plavby nabízí snazší ovládání, má mnohem pohodlnější pohyb a stabilně stojí na kotvě. Moderní jachty jsou ale výrazně rychlejší a budeme-li mluvit o cenách nových lodí, tak také levnější.
Kormidlo
Foto archiv
Kormidlo na skegu nevypadá nejlépe, je to však bezpečné řešení.
Je lepší moderní vyvážené kormidlo, nebo kormidlo zavěšené na kýlu nebo na skegu. Jachty s moderním velkým vyváženým kormidlem jsou velmi hbité, k otočení potřebují menší prostor, dobře reagují při přístavních manévrech a jsou citlivé za plavby. Oproti tomu kormidlo zavěšené na kýlu nebo skegu je mnohem bezpečnější, mnohem méně u nich dochází k závadám, jsou pevnější.
Závěr: Budete-li denně přistávat v maríně, oceníte vyvážené kormidlo. Bezpečnostní pohled na věc doporučuje kormidlo na skegu.
Takeláž
Foto archiv
Velmi oblíbené jsou pro dlouhé plavby jachty Amel
Zkušení jachtaři dávají přednost členitější takeláži, než jakou mají moderní jachty. Slup není pro dlouhé plachty vhodný, protože variabilita oplachtění je minimální. V bouři je oplachtění slup nevhodné. Dobré je kutrové oplachtění, které nabízí možnost použití druhé menší kosatky, případně instalování bouřkové kosatky na vnitřním předním stěhu. Oblíbené je také velmi variabilní oplachtění typu ketch, které dává stejnou plochu plachet, ale vyžaduje menší síly na jejich ovládání. Rolfoky sice usnadňují práci s plachtami, ale v případná závada může být na moři neřešitelná. Proto je vhodné mít rolfoky alespoň dva, nebo mít ještě jeden stěh na klasickou plachtu na karabinkách. Podobná je situace s rolovacími hlavními plachtami. Dnes jsou sice velmi oblíbené, ale mají menší výkon, snižují stabilitu jachty a mechanizmus se může porouchat. Klasické refování je spolehlivější.
Závěrem: Proti sobě se zde staví pohodlí a spolehlivost. Rolovací plachty jsou pohodlné, ale jen do chvíle, než dojde k závadě na mechanizmu. Pak oceníte klasické refování.
Nástavba
Foto archiv
Pilothouse je vynikající především do studených podmínek.
Především jachtaři plující v chladnějších vodách preferují pilothouse (kdo neví, co to je, ocení náš slovník). Vedení lodi v teple a suchu se stává brzy návykové. Na druhou stranu výhled z pilothousu je horší, především v noci.
Závěrem: Pohodlí pilothousu je k nezaplacení. Loděnice, které takové lodě vyrábějí, to vědí…
Výbava
Foto archiv
Tuto jachtu si navrchnul lodní designér Gerard Dykstra.
Proti sobě stojí touha, mít po ruce vše, na co jsme zvyklí z domova a racionální uvažování. Čím je jachta složitěji vybavená, tím méně slouží nám, ale naopak my se stáváme jejími otroky. Místo výletů na pobřeží se v přístavech stává rutinou hledání servisáků. Jednoduchá loď je spolehlivá loď.
Závěrem: Jednoduchá loď je tím nejlepším, co pro sebe můžete udělat. Skromnost osvobozuje. Potvrdí vám to zkušení jachtaři.