Jak zabránit srážce s kontejnerem
Daniel Vodička

Jak zabránit srážce s kontejnerem

Plujete nocí a přímo před vámi se pohupuje plovoucí kontejner. Nemáte šanci ho objevit. O nebezpečí se dozvíte až v okamžiku nárazu. To už je pozdě… Jak něčemu podobnému zabránit?

Podobná kolize může stát celou posádku život. Může stát statisíce a miliony, může zničit naději na vítězství v závodu, na který jste se připravovali několik posledních let.

Především to poslední je i problém minulého ročníku sólové nonstop regaty kolem světa Vendée Globe. Nejméně 6 startujících muselo minulý ročník vzdát kvůli srážce s UFO (neidentifikovaný plovoucí předmět). Vzhledem k tomu, že náklady na start v regatě začínají na milionu EUR, ale mohou se vyšplhat i na desetkrát tolik, jde o velmi nákladný problém.

Kde jsou finance, tam je i řešení. Tým inženýrů na něm pracoval několik let. Výsledek se jmenuje OSCAR a najdete ho většině jachet startujících ve Vendée Globe.

Foto OSCAR

Foto OSCAR

Monitorovací zařízení.
Jde o trojici kamer (z toho dvě v infračerveném spektru), které monitorují prostor před přídí, počítač, který vyhodnocuje záběry a zobrazovací jednotky. Zobrazovací jednotkou může být monitor počítače, běžný navigační multifunkční displej, nebo tablet s příslušnou aplikací.

Hlavou, která stojí za vznikem systému je francouzsko-německý automobilový inženýr Raphaël Biancale. Díky zkušenostem s inteligentními řídícími systémy automobilů měl k tvorbě systému OSCAR blízko. Na vývoji pak spolupracovala esa světového sólového jachtingu Vincent Riou, Jean Le Cam, Francois Gabart a Armel Le Cléac´h.

Foto OSCAR

Foto OSCAR

Přístroj se učí rozeznávat nebezpečí.
Systém monitoruje prostor před lodí. Umělá inteligence pak prohlíží záznam a hledá nebezpečí, před kterým by mohla varovat. Učí se za pochodu. Sbírá a sdílí s ostatními záběry nebezpečných objektů, které se systém učí rozeznávat.

Systém vlastně pracuje podobně jako člověk. Učí se poznávat nebezpečí a vyhledávat ho. Čím déle tak činí, tím je lepší.

K dispozici je několik různých produktů. Některé jsou určeny pro turistické lodě, jiné pro jachty závodní. Určení je dáno dosahem a rozlišením. Výsledkem jsou doporučení pro různé rychlosti plavby.

Samotná monitorovací jednotka váží 750 g a měla by být umístěna so nejvýše, kvůli lepšímu rozhledu. Uvidíme, jak se zařízení osvědčí při Vendée Globe.

Více informací najdete zde.

 

Na horu