Dramatická záchrana vojenskou lodí
Plachetnice Clyde Challenger byla překlopena vlnou a zlomil se jí stěžeň cestou z Azor do Británie. Posádka byla v nebezpečí a vyslala signál nouze.
„Zasáhla nás ničivá vlna, která přišla z jiného směru, než ostatní,“ říká kapitán lodi Roy Graham. „Clyde Challenger ležela na boku, sálingy šly do vody a stěžeň se zlomil na úrovni paluby.“
Signál MAYDAY byl vyslán 9. února ve 2000. Na místo přispěchala nákladní loď, ale všechny pokusy o evakuaci posádky na rozvlněném moři selhaly. Na pomoc byl povolán torpédoborec britského námořnictva HMS Dragon, který se v té době nacházel 500 mil od pozice jachty.
Torpédoborec ihned vyrazil na místo nehody nejvyšší rychlostí. I když letěl 30 uzlů, na místo dorazil až v sobotu ve 1430.
„Na první pohled bylo patrné, že jachta přišla o stěžeň a že je ve zbědovaném stavu po 48 hodinách, kdy byla unášena vlnami. Naštěstí jsme hned viděli, že všech 14 členů posádky je v pořádku,“ řekl důstojník z HMS Dragon Max Grosse. I když torpédoborec spěchal na místo plnou rychlostí, zbývaly jen tři hodiny denního světla na záchranu. Počasí a vlnění sice záchranu posádky jachty ztížily, ale zkušená posádka vojenské lodě vše zvládla velmi rychle.
Evakuaci však nepřežila 18 metrů dlouhá jachta Clyde Challenger. Posádka HMS Dragon zhodnotila, že vlečení jachty do Lisabonu by bylo nebezpečné a proto se rozhodla opuštěnou loď potopit otevřením dnových ventilů.
Článek převzat z The Maritime Executive