Co to je weather routing a má po mě smysl?
Daniel Vodička

Co to je weather routing a má po mě smysl?

Často na našich stránkách mluvíme o weather routingu. Především při závodech, respektive offshore závodech. Co to weather routing je a má smysl si chtít některý routingový program pořídit?

Při všech offshore závodech dnes jachtaři využívají některý z programů na optimalizaci trasy v závislosti na předpovědi počasí. Říká se tomu weather routing. Vysvětlení je jednoduché. Nejrychlejší plavba z A do B nemusí být ta nejkratší, jak si vysvětlíme na příkladu.

Jednoduchý příklad

Vytvoříme si jednoduchý modelový příklad. Máme vzdálenost mezi A a B 100 mil. Bude přecházet studená fronta. Před frontou bude vát vítr SW, za frontou NW. Pokud bych plul z A do B nejkratší vzdáleností, byla by to stále stoupačka. Těžká plavba, vlny, únava. Podaří se mi plout rychlostí 5 uzlů. V cíli B budu za 20 hodin.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jednoduchá ukázka výpočtu.
Protože ale mám loď, která výrazně zrychluje na bočák a vím, že se vítr v polovině trasy změní, popluji před frontou kurz 315° a za frontou 225°. Trasa se prodlouží na cca 140 mil. Popluji ale celou dobu pohodlný kurz na bočák, zábavná rychlost 10 uzlů a v cíli budu za 14 hodin.

Dobře, budete namítat, že zrychlení na bočák, které jsem zvolil, je vůči rychlosti na stoupačku extrémní. Je třeba to ale brát jen jako příklad. Nejsem dobrý v počtech, tak jsem potřeboval něco jednoduchého.

Podívejme se na to jinak. Vyplatila by se ta samá taktika, kdyby jachta zrychlila na bočák jen na 6 uzlů? Počty jsou jednoduché. Vydělíme 140 mil šesti uzly a vyjde nám, že v cíli bychom byli za 23 hodin a 20 minut.

Kdybychom na zaďák zrychlili na 7 uzlů, už by to bylo fifty fifty. V cíli za 20 hodin a pohodlnější trasa.

To, co jsme si tady spočítali, počítá program vytvářející weather routing. Umí počítat i s čísly, která by pro mě byla příliš složitá. Udělá mnoho výpočtů pro různé varianty trasy, ze kterých vybere nejrychlejší.

Co k výpočtu ideální trasy program potřebuje?

Již na výše uvedeném příkladu vidíte, že program pro své výpočty potřebuje minimálně dvě věci. Směr a rychlost větru v budoucnu, tedy předpověď počasí, a polární diagram lodě. Chcete-li, aby jeho výstupy za něco stály, tak přesný polární diagram a posádku, které je schopná jeho propočtů dosahovat. Na výše uvedeném příkladu, který je extrémní, je patrné, že rozdíl v rychlosti 1 uzel je příliš na to, abychom se na výpočet mohli spolehnout.

Jak to dělají závodníci

Každá loď by měla mít od designéra svůj polární diagram. Závodníci ale s novou lodí nejprve trénují, sbírají data a na jejich základě si vytváří polární diagram. Ten je tedy velmi přesný. Navíc se zohledňují i různé kombinace plachet pro různé větrné podmínky.

To samo o sobě ale pro správný výsledek nestačí. Jinak pojedete stoupačku na klidné vodě ve 20 uzlech větru a jinak na otevřeném moři na vlnách. Jinak pojedete po startu závodu a jinak, když budete unavení. Ano, vlny jsou proměnnou, se kterou je třeba počítat, únava také.

V programu je tak funkce, která umožňuje nastavit, na kolik procent budete čísla z polárního diagramu plnit. 

Vidíte, že do přesného výpočtu se vstupuje s mnoha nepřesnými faktory. Čím jsou přesnější, tím více můžeme věřit výsledku, čím více je nepřesností, tím více se výsledek blíží věštění z křišťálové koule.

U jakých lodí roste význam weather routingu?

Jak bylo patrné v příkladu na začátku článku, význam správně zvolené trasy roste s akcelerací lodě po odpadnutí. Jinými slovy u sportovních lodí. Pluje-li naše jachta na stoupačku 5 a na bočák 6, délka trasy bude nejdůležitějším faktorem. Čím více jachta akceleruje na bočák, tím důležitější je rychlost a méně důležitá uplutá vzdálenost.

Do Chorvatska mezi ostrovy?

Má smysl program na weather routing pro plavby v Chorvatsku mezi ostrovy? Myslím rekreační plavby. Poplujete-li ze Zadaru do Dubrovniku, již může program pomoci. I když… Je tu strašně proměnných. Cestou je plno ostrovů, které mají vliv na směr a sílu větru. Předpověď je jedna věc a realita jiná. Je to tedy nepřesnost, která může celý precizní výpočet poslat do háje.  

Vezmeme-li dále v úvahu, že takto dlouhou nonstop plavbu dělám jednou do roka, že velmi často jsou podmínky tak čitelné, že bych zvolil stejnou trasu jako program, a že jeho cena není zanedbatelná, tak bych řekl, že se to asi nevyplatí. Je to hezká hračka, ale za ty prachy?  

Je třeba s programem rozumět meteorologii

Má-li mít použití programu smysl, je třeba meteorologii rozumět. Proč? Protože předpověď je stále jen předpověď a realita se může lišit. A my musíme být schopni vědět, co se děje v reálu, jakou to má souvislost s předpovědí. Že třeba fronta přišla rychleji, než se předpokládalo, že už je to teď, a je třeba otočit a nečekat ještě půl hodiny. Nerozumíme-li předpovědi, jsou v některých případech doporučení programu bezpředmětná.

Program na weather routing je výborná pomůcka ve správných rukou. Mnohdy ale může jít jen o zbytečně vyhozené peníze. Obávám se, že nezkušenému jachtaři příliš nepomůže.

Na horu