Co mohu udělat, když nechci refovat hlavní plachtu
Vítr sílí. Před přídí poslední míle do cíle plavby. Chtělo by to ref, ale na ten kousek už to nemá smysl. Co můžete udělat s hlavní plachtou, aby nebylo nutné refovat?
V takové chvíli bude nutné snížit výkon hlavní plachty, aby se podařilo zmenšit náklon. Mohu toho dosáhnout několika způsoby.
Můžeme začít tím, že zploštíme profil hlavní plachty. Na charterových lodích je často plachta povolená na výtahu a povolený bývá i outhaul. Dotáhneme-li outhaul zploštíme spodní část plachty, dotažením výtahu posuneme největší hloubku profilu dopředu. Oba tyto jednoduché kroky sníží výkon plachty.
Dále můžeme pracovat s prohnutím stěžně. Dotažení zadního stěhu je další cestou k tomu samému výsledku, výkon plachty se zmenší a náklon se zmenší.
Dále potřebujeme otevřít plachtu v horní části. Zvětšit její twist. Otevřu-li nahoře plachtu, část větru se z plachty „vylije“ a výsledek je podobný jako zarefování. Platí to zejména pro plachty typu square top (například na katamaránech), tam je to nejvíce patrné. Na jiných kuzrech než na stoupačce toho docílíme povolením kikingu. Na stoupačce samo povolení kikingu nestačí. Ráhno drží dole dotažená otěž. Musíme tedy navíc trochu povolit otěž. Nezapomínáme přitom na práci s otěžovým vozíkem.
Pokud toto vše nestačí, nezbyde nám, než plachtu povolit. Nechat ji trochu vyflatrovat. Na jachtách bez otěžového vozíku toho docílíme povolením otěže. Máme-li otěžový vozík, povolíme plachtu na vozíku. Toto je technika, která se používá na závodních lodích v silném větru. Trimer hlavní plachty podle potřeby povoluje a přitahuje hlavní plachtu. V poryvu, když je jachta přeplachtěná, plachtu povolí, po jeho odeznění ji znovu přitáhne.
No a kdyby vám to přišlo stále málo, můžete ji stáhnout...