Co dokáže šlendrián na palubě
Daniel Vodička

Co dokáže šlendrián na palubě

25. července narazila nákladní loď Wakashio na pobřeží nepřehlédnutelného ostrova Mauricius. Loď se rozlomila a 1000 tun paliva způsobilo ekologickou katastrofu. Příčina nehody je naprosto absurdní.

Japonský provozovatel lodě Mitsui O.S.K. Lines zveřejnil závěry vlastního šetření příčin. Nenaložená 300 metrů dlouhá nákladní loď směřovala z Číny do Brazílie. Cesta běžně míjí ostrov Mauricius o 22 mil.

Změna kurzu

Zdroj Windward

Zdroj Windward

Změna kurzu Wakashio.
Dva dny před nehodou posádka změnila kurz a odchýlila se od běžné trasy. S novým kurzem měla Wakashio ostrov minout ve vzdálenosti 5 mil. V den nehody došlo k další změně kurzu. Tentokrát měla být vzdálenost od pobřeží jen 2 míle. Posádce šlo o to, dostat se do dosahu sítě mobilních operátorů. Spekulace o tom, že si posádka chtěla zatelefonovat domů, se ukázala být pravdivá. Narozeniny člena posádky a telefon domů. Kapitán není na můstku, posádka má pré...

Ke změně kurzu došlo navzdory tomu, že pro podobné přiblížení chyběly detailní mapy. Hlídka na můstku se také nevěnovala svým povinnostem (vizuálně a ani radarem nemonitorovala situaci). Proto loď najela na korálové útesy 0,9 mil od pobřeží ostrova...

Běžná praxe

Při šetření se ukázalo, že podobný manévr neudělal posádka poprvé, spíše šlo o běžnou praxi. Když si chtěl někdo zavolat…

Aby se v budoucnu zabránilo podobným nehodám, zavázala se společnost MOL utratit téměř 5 milionů dolarů za opatření zaměřená proti příčinám vzniku podobných nehod. Jak na vlastních, tak i pronajatých plavidlech.  Mimo jiné bude posílena pobřežní podpora a monitoring, dojde k instalaci nového hardwaru, který umožní monitorování provozu na můstku pomocí videa a dojde k modernizaci palubních komunikačních systémů.

Kolik stojí hovor domů

Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA

Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA

Korálové útesy a postižené laguny.
Posádka lodi Wakashio si chtěla brnknout domů. Škody se telefonátem spojené se vyšplhaly na desítky milionů dolarů. Přibližně 10 mil. USD slíbila zaplatit společnost MOL. 34 mil. USD požaduje Mauricius po japonské vládě jako kompenzaci škod, na podporu místních rybářských komunit, které loví v lagunách, zasažených únikem paliva.

Kapitán lodi Wakashio se spolehl na svoji posádku. A přepočítal se. Po zadržení na Mauriciu mu hrozilo až 60 let za mřížemi. To vypadá, jako delší doživotí.

Na horu