Jachting na Baleárech
David Novak

Jachting na Baleárech

Své vyprávění o jachtingu na Baleárských ostrovech jsem rozdělil do tří částí. Tato část je obecná a je zaměřena na fakta, která považuji pro plavbu v této oblasti za podstatná a mohla by zájemcům o tuto oblast pomoci. Následující dvě části vypráví o konkrétních ostrovech a přidám i nějaké zážitky z našich plaveb.   

Baleárské ostrovy považuji za destinaci, která ve srovnání např. s Chorvatskem či Řeckem, není českým jachtařem příliš často vyhledávaná. Přitom čisté moře, nádherné kryté zátoky s jemným pískem, pláže, bohatý podmořský život, to vše vytváří ideální destinaci pro rodinné dovolené na lodi. Popojíždění po zátokách, koupání, šnorchlování a občasné zavítání do mariny, to je to, oč tu běží.

Doprava

Zdroj Pixabay

Zdroj Pixabay

Ostrov Es Vedra u pobřeží Ibizy.
Baleáry se skládají z těchto ostrovů: Mallorca s Cabrerou, Menorca a Ibiza s Formenterou. Baleáry se nacházejí východně od Španělska, a to cca 100 námořních mil od Barcelony. Ve vztahu k dalším jachtařským destinacím jsou situovány cca 200 námořních mil západně od Sardinie. Mezi jednotlivými sousedními ostrovy jsou vzdálenosti na cca půldenní (Menorca – Mallorca), resp. jednodenní (Mallorca – Ibiza) plavbu plachetnicí. Na Mallorcu je přímé letecké spojení z Čech během hlavní sezony každý den a slušné letecké spojení rovněž na ostatní ostrovy. V porovnání např. s Řeckem očekávejte vyšší ceny v hlavní sezoně. Nicméně vždy se nám podařilo najít cenově dostupný charter a laciná stání v marinách.

Jazykové vybavení

Vždy jsme se všude na Baleárech domluvili dobře anglicky. Kdo dává přednost němčině, také nebude mít problém. Baleáry navštěvují německy mluvící národy v hojném počtu a rovněž některé charterové společnosti jsou německé a jejich pracovníci jsou německy mluvící. Dovolenkáři tvoří pestrou směsici národů, zejména Španělé, Britové, Holanďané, Němci. Často také potkáte francouzské motorové lodě, které dosáhnou Baleárských ostrovů z přístavů ve své domovině během jednodenní plavby. 

Počasí

Co se týče letního počasí, nevypozoroval jsem stabilní převládající vítr. Počítejte s tím, že to bude foukat z různých směrů různou rychlostí a určitě vám občas nezbude než do cílové destinace motorovat. Častý návštěvník této lokality se rovněž nevyhne několikadennímu bezvětří následovanému bouřkou, kdy je dobré být vyvázán v marině na mooringovém laně. U pobřeží čekejte na mnoha místech mořskou brízu. Jedinou dlouhodobou nepříjemnost představuje mistrál, který dofoukne z Francie až k severnímu pobřeží Menorcy. Tento vítr trvá několik dnů a vyhání jachtaře ze severu ostrova Menorcy do jeho závětrné jižní části. Vlny jsem nezažil vysoké, spíše krátké nepříjemné vlny na severu Menorcy při severním větru. Pro ověřování počasí doporučuji dva španělské servery a to El Tiempo a Aemet. Počasí lze rovněž získat na VHF kanálu č. 10: 06,35; 09,35; 14,35; 19,35 UTC, dále pak kanál 16: každé 2 hodiny „to all ships“. Menorca: kanál 68. Rádio 1755 kHz Palma 07,50; 13,03; 9,50 UTC (nezkoušel jsem, internet fungoval vždy spolehlivě). 

Přístavy a maríny

Zdroj Marinas

Zdroj Marinas

Cena marín provozovaných státem je vstřícná.
Odlišnost od jiných destinací, které jsem navštívil, je následující. Pokud chcete občas trávit noc v marině, rozhodně doporučuji si mariny pro hlavní sezonu rezervovat předem, a tedy i část plavby naplánovat dopředu. Tím se vyhnete nepříjemnému zjištění, že vyhlédnutá marina je v hlavní sezoně plně obsazena, či že požadují neadekvátní obnos za jedno přespání. Já jsem si rozdělil mariny na „mariny provozované státem“ pod značkou Ports IB a „komerční mariny“. Zatímco u marin Ports IB hradím pro 30-35 stopé lodě částku něco přes 30 Euro na noc, u komerčních marin to bývá od 80 Euro výše. Mariny Ports IB se vyskytují v hojném počtu a s přehledem pokryjí potřeby každého jachtaře. Ports IB provozují rezervační systém, na kterém se zarezervujete, zaregistrujete loď a dopředu platební kartou uhradíte požadovanou částku. Ve většině marín se setkáte s mooringovými lany, v některých jsou prstová mola. Před vjezdem do mariny se ohlásíte pomocí VHF na kanálu, který je uveden v pilotovi. Poté budete vpuštěni do mariny a bude vám poskytnuta asistence při vyvázání.

Zdroj CBBA Sea

Zdroj CBBA Sea

Bóje CBBA Sea
Dále je možné využít systém bójí CBBA Sea. Rezervace probíhá podobným způsobem jako v případě Ports IB. Bóje již mají navázané lano s okem, do kterého provléknete vyvazovací lano. I u bójí můžete očekávat asistenci.

Mapy a piloty

Pro přípravu doporučuji zakoupit pilot IMRAY – Islas Baleares. Rovněž doporučuji internetovou stránku BAYS & ANCHORAGES s pěkným popisem zátok. Mapa od IMRAY je bohužel příliš obecná. Já využívám mapy Admiralty Charts či španělské, ale určitě nevadí, když se spolehnete na mapové vybavení dané lodě.

Rezervace

Upozorňuji, že v některých částech pobřeží se nacházejí rezervace, kde není možné provozovat rybolov. Jednou z takových rezervací je ostrov Cabrera, kde až na dvě výjimky není možné kotvit a pokud hodláte na Cabreře zůstat přes noc, je nutné s velkým předstihem bóji rezerovat. V některých zátokách se nachází žluté plavecké boje, které je třeba respektovat.

Medúzy

Foto Wikipedia

Foto Wikipedia

Talířovka svítivá
Ještě na jednu věc musím upozornit. Na Baleáry jezdím již mnoho let. Přesto v létě 2017 se mně poprvé stalo, že jsem narazil na medúzy, konkrétně talířovku svítivou, která má průhledný klobouk a fialová ramena. Její žahnutí je velmi bolestivé a obtížně se hojí. Z internetových zdrojů jsme se dozvěděli, že v některých letech dochází k jejich přemnožení a v obrovském množství putují Středozemním mořem, zejména jeho západní částí. V takovém případě je nutné zjistit si, jaký vítr bude pravděpodobně převládat v následujících dnech a vydat se na závětrnou stranu daného ostrova.

Závěrem chci uvést, že tato lokalita je vhodná i pro nepříliš zkušené jachtaře, pokud se připraví, budou průběžně sledovat počasí a nebudou přeceňovat své schopnosti. To ale ostatně platí pro většinu lokalit Středozemního moře.  

Další díly budou následovat.

Na horu