Buď připraven!
Na palubě jachty musíte řešit problémy nejprve sami. Může jít o život. Jsou na to dnešní jachtaři připraveni? Uvědomují si svoji zodpovědnost, nebo doufají v pomoc shůry?
V charterovém ráji v Chorvatsku se v létě dějí věci, které mají k dobré námořní praxi stejně daleko, jako Miloš Z. ke slušnému chování. Vyhýbání se jachet, proudy alkoholu, pokusy o plachtění, které se vzpírají fyzice, těžko pochopitelná technika kotvení, chování se k ostatním a o fraškách v přístavech ani nemluvě. Dneska se na moři dějí věci…
Na co nesmí zapomenout skipper…
Skipper by měl mít v hlavě především to, že zodpovídá nejen za sebe, ale i za loď a za celou posádku. V případě nehody to pro něj může mít dalekosáhlé následky. Že přijde o kauci může být to nejmenší. Hrozí mnohem větší finanční ztráty a ani pobyt v šatlavě není v některých případech vyloučen.
Proč to zdůrazňuji? Protože s tímto v hlavě by měl skipper nahlížet na své dovednosti. Říkat si, že průkaz je hlavní, je hloupost. Jsou i země, které žádné průkazy nepožadují. Hlavní jsou dovednosti.
Navigace, aneb když do lodě uhodí blesk
Kamarádovi do jachty uhodil blesk, když stál na kotvišti. Veškerá elektronika byla kaput. V té chvíli můžete být v místě, kde vám nikdo nepomůže. A v čudu mohou být i telefony posádky, která je měla na nabíječkách.
Jste schopni v takové situaci bezpečně odnavigovat do domovské maríny? Nebo alespoň do civilizace? Protože v opačném případě jste… No víte kde.
Zlomil se stěžeň
Co když se vám zlomí stěžeň? Co uděláte? Že je to nepravděpodobné? To máte pravdu. Mně se to za moji jachtařskou kariéru stalo „jen“ dvakrát.
Zavoláte do charterovky. OK, správný postup. Tedy, pokud budete na signálu, protože vysílačkou se pravděpodobně nikam nedovoláte.
Jenomže charterovka vám okamžitě nepomůže. Jsou vlny, stěžeň mlátí do trupu lodě a snaží se narušit jeho integritu. Co teď, co musíte udělat?
Předpověď slibuje věci…
Předpověď se vám nezdá. Co to ale znamená? Mohu zůstat, kde jsem, nebo je třeba být někde úplně jinde? A mám na to čas? Mnozí skippeři na tom nejsou se znalostmi meteorologie nijak dobře. Nerozumí předpovědi a neví, co jim mohou říci další zdroje. V podstatě vyplouvají s tím, že počasí bude kooperovat.
Když se něco rozbije
Na lodi může dojít k mnoha nehodám. K jejich vyřešení je zapotřebí improvizace. Nemáte za zády jachtařský obchod, abyste vyměnili díly, které se poroučely. Musíte si nějak poradit, zdroje jsou omezené.
Obvyklým náhradním dílem je lano. Na lodi jich je dostatek. Tak je často třeba nemocnou část lodi „zaprovazit“ tak, aby to drželo. A k tomu je dobré znát a umět uzly. Kolik uzlů bezpečně umíte? Protože bez nich se zaprovazuje jen velmi těžko.
Muž přes palubu
Nebo je tu noční můra, která se jmenuje „muž přes palubu“. Jak si v té chvíli budete počínat? Zvládnete to? Je to dost důležité. Protože tady už jde o život!
Vše samozřejmě může dopadnout i špatně. I s tímto rizikem musíme na lodi počítat. Vaše chování (skippera) pak bude podrobeno zkoumání úřadů. A zde by bylo dobré, kdyby vaše postupy měly hlavu a patu. Pokud posádka řekne, že jste jen po lodi zmateně pobíhal, nebude to dobré.
Je tisíc důvodů, proč věci umět
Mnoho se může na palubě stát. Výše bylo jen pár příkladů. Abyste věci dokázali řešit co nejlépe, je třeba toho umět co nejvíce. Toto téma mě napadlo ve chvíli, kdy jsem viděl ve skupině Lodní noviny na Facebooku příspěvek s patentním zavěšovačem fendrů. Není třeba vázat loďák…
Kam se ale takto dostaneme? Už nyní není třeba umět navigaci, máme mobily. Není třeba umět šít plachty, máme charterovku, není třeba umět kotvit, máme bóje, není třeba umět zajíždět do přístavu, máme pojištění kauce...
Výsledek ale je, že dostaneme-li se do krizové situace, neumíme nic, kromě HELP do telefonu. To ale nemusí stačit. Je dost dobře možné, že vám nikdo nepomůže. Stačí se jen podívat na přechod bouřlivé fronty přes letní Jadran. Vysoké desítky skipperů křičí o pomoc a odpověď, že nejsou volné síly k dispozici, je neuspokojí. Později nadávají, že když je to třeba, Chorvaté nedělají nic.
Podívejte se na to z druhé strany. Kolik lodí je ve stejné situaci jako vy? 30? 50? Nebo snad 80? A kolik lodí může mít pomorska policija spolu s pobřežní stráží a kapitanáty k dispozici? Dostane se na vás?
Je to tak. Bezpečnost vás a vašich blízkých je primárně na vás a je jedním z důvodů, proč být lepším jachtařem. Na lodi jste na moři. Nikoli v all inclusive v resortu.
Proto se snažte. Průkaz vám v průseru nepomůže. Stejně jako vám nepomůže patentní zavěšovač fendrů.