Automatický trim? Proč ano a proč ne?
Jan Koukal

Automatický trim? Proč ano a proč ne?


Loděnice Jeanneau má v nabídce nový systém, který umožňuje automatické trimování plachet. Jmenuje se AST (jeho představení na konci článku). Je to pro jachtaře plus? Je to mínus? Jak se k novince stavět?
Pro mnohé začínající jachtaře je trim plachet noční můrou. Představa, že vše za ně vyřeší technologie, je lákavá. Správně vytrimované plachty. Paráda! Přitom stačí jen točit kormidelním kolem. Nic víc.
Lákavé? Pro mnohé to lákavé je. Může tento technologický posun odstartovat podobný boom, jaký byl vytvořen uvolněním systému GPS pro civilní použití a jeho zlevněním? Do té doby byla navigace tak trochu magií. Kdo chtěl plout, musel se ji naučit. Od příchodu mapových plotterů již není třeba nic. Jen sledovat lodičku na monitoru. S automatickým trimem se zdá situace být podobná. Trim jsou také tak trochu kouzla v očích laiků. A najednou vše udělá mašina za vás!
Systém nové lidi na moře dotáhne. To je jisté. Ne však již tolik, jako GPS. Je pro to více důvodů.
Cena systému nebude nízká a ani neklesne v budoucnu tak, jako u GPS.
Dalším důvodem je to, že na moři jezdí mnoho těch, kteří o správném nastavení plachet nic nevědí, a přesto je jim to jedno. Část těch, pro které je systém určen, tak už mnoho let pluje a žádným trimem se nezabývá. Do této skupiny patří i ti, pro které jsou plachetnice jen nejlevnější motoráky a plachty je nezajímají.
A nakonec je zde faktor spolehlivosti. Zatímco spolehlivost GPS je velmi výrazná, systém AST může vykazovat nedostatky. Složitý systém znamená velký potenciál chyb.

Dlouhé plavby
A pojďme se na závěr podívat tam, kde by bylo dobré, se systému zcela vyvarovat. Jsou to dlouhé plavby. Především přes oceány a do míst, kde běžné servisy nejsou dostupné.
Jachta na dlouhé plavby by měla být především jednoduchá. Jednoduchost znamená spolehlivost. Na složitých lodích se mnoho věcí může pokazit. A co se pokazit může, to se pokazí. To všichni víme. Potom se stáváme my otroky věcí, místo toho, aby věci sloužily nám (nefunguje-li na palubě lednice, trávíme čas v přístavech tím, že sháníme opraváře).
Druhá věc, která se týká lodí na dlouhou plavbu, je výrazné zvýšení spotřeby elektrické energie. A to znamená znovu další náklady. Náklady na akumulátory, na zdroje elektrické energie, jako jsou soláry či nejrůznější generátory a samozřejmě i na samotné dobíjení a údržbu. Pouhá investice do systému AST není konečnou investicí.
S AST pouštíme na palubu technologii, která se postará o něco, co bychom měli být schopni udělat sami. Chceme-li plout na plachetnici, měli bychom být schopni vytáhnout plachty a správně je nastavit. Měli bychom toho být schopni jak znalostmi, tak i fyzicky. Pokud na moře přijdou lidé, kteří od počátku budou umět jen pracovat s řídícím monitorem a standardní znalosti jim budou chybět, na moři nebude bezpečněji. Pro ně samotné ne a ani pro ostatní jachtaře.
AST je zajímavou pomůckou, která jistě mnohé uhrane. Nám ostatním nezbývá než bláhově doufat, že i s moderními technologiemi jim zbude dost zdravého rozumu na to, aby se chtěli naučit i standardní (zastaralé) dovednosti.

Assisted Sail Trim na lodích Jeanneau
Loděnice Jeanneau ve spolupráci s výrobcem hardwaru Harken představila novinku, kterou mnozí ocení. Nejméně stejně početná skupina jachtařů ji ihned zavrhne. Jde o Assisted Sail Trim (AST) systém, který změní jachting v pouhopouhé točení kormidelním kolem. A to pouze v případě, že se kormidelník nerozhodne pro zmáčknutí tlačítka AUTO na autopilotu. AST ovládá vytahování a stahování plachet, jejich trim a nakonec i obraty. Na přehledném monitoru před kormidlem si navolíte po vyplutí z maríny vytažení hlavní plachty a sledujete, jak systém pracuje za vás. Ještě genu a jedete. Nyní v první chvíli vytrimujete plachty a zbytek necháte na systému. Ten bude nadále plachty trimovat sám podle toho, jak se vy rozhodnete zatočit kormidelním kolem. Zapnete-li autopilota a vítr změní směr, systém plachty vytrimuje podle potřeby. Je-li na čase obrat, otočíte kormidlem a AST povolí jednu otěž a přitáhne druhou. Plachty nastaví na opačném boku stejně, jako byly před obratem. Na závěr denní vyjížďky poručíte před marínou sbalit plachty a hurá domů. Znuděná manželka bude spokojená, že měla muže pod kontrolou, ale nemusela se namáhat při tom bláznivém přehazování plachet. Táta si zablbnul a nikoho neobtěžoval. Jeanneau má nyní na systém rok monopol.
Vše vypadá jednoduše. Stačí k tomu navýšit dostatečně kapacitu akumulátorů, aby při delší plavbě nedošla šťáva a nebylo třeba neustále dobíjet. Další otázkou je spolehlivost systému. V případě nefunkčnosti by sice stačilo vzít do ruky kliku a jet po staru, ale je otázka, jestli to bude posádka na palubě umět. Již nyní je na palubách charterových i majitelských jachet mnoho skipperů, kteří zvládnou jachtu jen na klidné hladině a ve slabém vánku. Počet takových s novým systémem naroste. A nevsadil bych na to, že bude na moři bezpečněji.

Na horu