Vyhledat

Zkouška ohněm
Daniel Vodička

Zkouška ohněm

Milan Tomek nám řekl, jak vypadal drsný Rolex Middle Sea Race na palubě bronzové Hebe V. Týmu se podařilo dojet pro bronz s nevyzkoušenou lodí. Proto se nebojovalo jen s počasím a soupeři, ale i s technikou.

Tým Hebe pro Rolex Middle Sea Race
Milan Koláček
Zdeněk Jakoubek
Jakub Havelka
Zdeněk Sunderhauf
David Kovařík
Vojta Horváth
Petr Moucha
Milan Tomek

První část závodu byla prostá dramat, foukal slabší vítr moře bylo klidné. To jsou podmínky, do kterých je jachta M37 postavená. Na inshore závody do 20 uzlů větru. V takových podmínkách jachta exceluje. 

Na ceste k Sicílii jsme se drželi ve vedoucí skupině. U Sicílie na chvíli vítr lehl a my jsme se ho snažili najít. Nevedli jsme si špatně a když se znovu rozfoukalo, jeli jsme již podle routingu, který měl Milan Koláček připravený. Cestou k podrážce Itálie jsme kopírovali banánovitou trasou, která je vidět na trackingu závodu. Vítr k Itálii zesiloval až ke 20 uzlům, ale vlny byly stále jen do metru výšky a v těchto podmínkách si naše loď stále vedla dobře.

Trocha štěstí v Messině

V Messině jsme měli štěstí, protože lodě před námi dlouho čekaly bez větru a v nepříznivém proudu. Proto jsme je dojeli.
Věděli jsme, že brzy přijde tvrdé počasí, proto jsme se najedli a napili. Silný vítr přišel mezi Messinou a Stromboli. Ve stínu Stromboli jsme zarefovali hlavní plachtu a vytáhli čtyřku kosatku. Za Stromboli jsme vyjeli ještě kus na sever, abychom po obratu objeli ostrovy v cestě.

Brutální mistrál

Dále už to bylo tvrdé. Vlny měly 4 metry výšky, byly nepravidelné a přicházely z více směrů. Loď dostávala hodně na prdel. Jeli jsme jen 6 – 6,5 uzlu na stoupačku. Kormidelník se musel jednou rukou držet zadního koše a druhou mohl vést loď. Navíc jsme později zjistili, že vezeme kotevnu na přídi plnou vody, protože neodtékala. Mohlo to být 400 – 600 l vody. Výtokové dírky z kotevny byly ucpané.

Podmínky v těchto místech byly extrémně náročné. Většinou zde stáli za kormidlem Milan Koláček nebo Jakub Havelka, kteří zvládali dobře i to, co se dělo. K tomu bylo také třeba opravovat drobnosti. Do podpalubí začalo téci. Nic strašného. Půl litru za vteřinu. Pod stropem. Zjistili jsme, že kabel k příďovým pozičním světlům vede pod palubou vyvrtaným otvorem do kotevny. Tudy prýštila voda. Uřízli jsme kabel a otvor ucpali špuntem. 

Ztráta na bočák

Dlouhý ostrý kurz skončil až za mysem San Vito. Následoval směr na Pantalerii, při kterém jsme ztráceli. Nešlo o spinakerový kurz a na boční vítr jsme neměli plachty. Na rozdíl od soupeřů. Pluli jsme jen s kosatkou. Bylo to znát na rychlosti.

Roztrhané spinakery, prasklý stěh

Spinaker šel nahoru až na úseku Pantaleria – Lampedusa. Tady se toho dělo hodně. Foukalo mezi 25 a 35 uzly. Jeli jsme s trojkou spinakerem ve vysokých vlnách. Pak nevydrželo napínání zadního stěhu Magic Wheel. Stěh povolil a stěžeň se prohl dopředu, ale nepraskl. Dolů spinaker a oprava stěhu. Pak bylo možné pokračovat dále.
Jednou se blížila bouřka a vítr zesílil na 35 uzlů. Dosáhli jsme rychlosti přes 20 uzlů. To bylo na spinaker moc a utrhl se. Hlava bez těla zůstala nahoře. Počkali jsme, až přejde nejhorší a nahoru letěl spinaker 2. Chvíli držel. Už zbývalo jen 10 mil k Lampeduse. Loď se nahnula do návětří. Pět sekund a pak přelétla hlavní plachta. Chinese Gibe. To byl odchod spinakeru 2 na odpočinek. 

Devět hodin očistce

Za Lampedusou následoval úsek na předobok. Bylo třeba na maximum vyvažovat. Celá posádka na high side, vítr 35 uzlů. Každých 30 sekund jsme byli spláchnuti vlnou. Devět hodin v noci bylo tvrdých. Jeli jsme na ref na hlavní a čtyřku kosu. Loď letěla 8 – 12 uzlů. Ve vysokých vlnách.
V noci nás dojela Salona 41. Byla neosvětlená až na zadní světlo. Všimli jsme si jí, když byla 40 metrů od nás. Stačilo, abychom odpadli a srazili jsme se.

Tato část plavby pro nás byla nejnáročnější. Za kormidlem znovu jen Milan s Kubou. Nikdo jiný se k tomu ani nehnal. 

V podpalubí bylo třeba slepit spinaker, kdyby byl třeba na poslední míle před cílem. Všichni na high side jsme byli promočeni na kost. Vlastně úplně všichni. Ať jsme měli na sobě cokoli.
Posledních 10 mil jsme nakonec spinaker nevytáhli. Bylo to příliš ostré...

Jaké to je, jet s Milanem Koláčkem?

Pro mě to byl ohromný zážitek. Jet s Milanem Koláčkem v takových podmínkách je neuvěřitelná show. Dokonalé zvládnutí lodě i jakékoli situace. Je to vynikající profesionál. Ve chvíli, kdy ho máte na palubě, zvládáte náročné situace úplně jinak. Skvělá zkušenost, v krátkosti. 

Milan Tomek

Výsledky v handicapu ORC celkově

1 Music Swan 53 James Blakemore
2 Rosatom Elan 350 Nikolay Drozdov
3 Hebe V M37 Fa Zdeněk Jakoubek

Výsledky v handicapu ORC ve skupině
1 Rosatom Elan 350 Nikolay Drozdov
2 Hebe V M37 Fa Zdeněk Jakoubek
3 Bora Fast Sunfast 3600 Piercarlo Antonelli

Závod nedokočilo více než 60 jachet ze 104 startujících.

Další výsledky zde.




Na horu