Vyhledat

Základy manévrů s přívěsným motorem - 2. díl
Jan Koukal

Základy manévrů s přívěsným motorem - 2. díl

Tentokrát se v našem seriálu zaměřeném na manévrování s motorovými čluny podíváme opět na lodě s přívěsným motorem. 

 

Mohu odplout přímo na zpátečku?

I to je možné, pokud máme za sebou dostatek prostoru. Důležité je neudělat chybu a nevytočit motor od mola příliš. Vytočíme-li motor od mola jen mírně, můžeme začít couvat. Sledujeme přitom, co dělá příď. Pokud by se příliš blížila k molu, srovnáme motor na střed. Stačí na chvíli mít motor ve středu, příď se stihne dostatečně vzdálit od mola, můžeme znovu stočit motor a nyní již bezpečně odplouváme. Důležité při tomto manévru je, abychom měli za sebou dostatek prostoru.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Při otáčení se na místě musíme hodně pracovat s kormidlem.
Otáčíme se na místě

Chceme-li se otočit na místě, budeme s tím mít na lodi s přívěsným motorem plné ruce práce. Zatímco na lodi s klasickým náhonem a kormidlem stačí střídat přední a zadní chod, u přívěsného motoru bude třeba se změnou chodu motoru přetočit motor na druhý bok.
Budeme se chtít otočit o 180°. Ideálně se otáčíme doprava, lodní šrouby bývají pravotočivé, stáčejí tedy záď vlevo při zařazení zpátečky, tím pádem se stočením pomáhají. Stočíme motor na pravobok a zařadíme krátký přední chod. Záď se stočí vlevo. Zastavíme, přetočíme motor na levobok a dáme krátkou zpátečku. Příď se přetočí vpravo. Znovu přetočíme motor na pravobok a celý postup zopakujeme. Pokračujeme tak dlouho, dokud nejsme natočeni tak, jak potřebujeme.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Manévr s příďovým springem je stejný jako u plachetnic.
Vítr vane k molu

Tlačí-li člun k molu boční vítr, nebo v případě, že nemáme za zádí dostatek místa na jednoduché odplutí na zpětný chod, bude nutné použít příďový spring. Příďový spring je vyvazovací lano, které vede křížem, od přídě člunu na molo směrem k zádi. Připravíme si fendry na příď, budeme je tam potřebovat. Nyní na přední chod pomalu a plynule spring napneme. Stočíme motor k molu. Jsme opřeni o napnutý spring a o fendr na přídi. Záď se postupně vytáčí dále od mola. Záleží nyní na tom, jak silný je vítr, nebo jak široká je překážka, kterou máme za zádí. Podle toho se budeme vytáčet méně či více, pokud to bude nutné. Po dostatečném vytočení rychle srovnáme motor na střed, nebo ho mírně přetočíme na opačný bok, uvolníme spring a couváme svižně od mola. Změna chodu motoru by měla být rychlá, aby vítr člun zase nesnesl k molu.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Při větru od přídě je lepší použít záďový spring.
Vítr vane podél mola od přídě

V takovém případě použijeme k odplutí záďový spring (od vazáku na zádi jachty vede na molo směrem dopředu). Připravíme si fendry na záď, především na samotnou hranu mezi bokem lodi a zrcadlem. Toto místo se bude o molo opírat nejvíce. Odvážeme všechna lana kromě springu a pomalu zařadíme zadní chod, motor máme na středu. Člun se začne otáčet kolem vazáku, na kterém je uvázaný spring, příď se vzdaluje od mola. Počkáme, než bude příď od mola dostatečně vzdálená. Následně zařadíme přední chod, uvolníme spring a odplouváme od mola. 

 
Mnoho o přístavních manévrech najdete zde

Na horu