Vyhledat

Tankery hrají o čas
Daniel Vodička

Tankery hrají o čas

Místo nejkratší trasy do cíle a odevzdání nákladu v co nejkratší době, se dnes tankery toulají světovými oceány a hrají o čas. Není kam spěchat, o jejich náklad nemá nikdo zájem. Bloumající megatankery dnes potkáte u mysu Dobré naděje, nebo dokonce i u mysu Horn.

Svět se zbláznil, ropa ztratila na ceně. Zásobníky všude na světě jsou plné, hrotí se rozpočty ropných velmocí.

Supertanker New Vigorous vykládal na severu Francie ropu ze Saudské Arábie. Jeho cesta však vedla kolem mysu Dobré naděje, tedy kolem celé Afriky. Bylo to poprvé po dvou letech, kdy se loď vydala na cestu ze Saudské Arábie na sever Evropy kolem celé Afriky. Je to cesta, která zabere dvojnásobek času proti běžné plavbě Suezským kanálem. A na cestě jsou i další supertankery, které plují kolem Afriky…

Obchodníci se tímto způsobem snaží ušetřit a odložit dodání suroviny, které je nyní na světě zasaženém pandemií koronaviru všude plno. Jen v Evropě stojí na kotvách tankery s téměř 30 miliony barelů ropy. Slouží nyní jako plovoucí úložiště.

Prodloužení trasy kolem mysu Dobré naděje je značné. Zatímco cesta ze Saudské Arábie na sever Francie Suezem je dlouhá cca 6000 mil, plavba kolem Afriky je přibližně dvojnásobně dlouhá. Za běžných podmínek by se plavba prodražila mimo jiné spotřebovaným palivem. Cena paliva pro lodní motory je přímo navázána na cenu ropy a je nyní nízká. I to je důvod pro plavbu oklikou.

Na současné situaci tak tratí Egypt, který přichází o poplatky za plavbu Suezem.

Na horu