Vyhledat

Stoupačka 11, bočák 25 uzlů
Daniel Vodička

Stoupačka 11, bočák 25 uzlů

Flotila The Ocean Race má za sebou brutální Alboranské moře. Jedenáct jachet se prokousávalo proti větru o rychlosti až 55 uzlů. Nyní je konec galejím. Za Gibraltarem jachty odpadly a lodě IMOCA se rozlétly k jihu rychlostmi až 25 uzlů.

V Alboranském moři plul dlouho na čele americký tým 11th Hour Racing těsně sledovaný Holcim PRB. Před Gibraltarem se ale situace otočila. Holcim využil drobné změny větru a dostal se do čela.

Vedoucí dvojice musela za Gibraltarem čekat na změnu směru větru, a proto pokračovala ve stoupačce na severozápad. Zbytku startovního pole přišla změna dříve a mohl otočit k jihu hned za úžinou.

Jakmile jachty odpadly, rychlost se ihned zvýšila a šplhala se až na 25 uzlů. Po nepříjemném Středomoří plném manévrů znamená pro závodníky Atlantik odpočinek. Klidnější situace za Gibraltarem umožnila vedoucímu týmu Holcim provést opravu hlavní plachty, která byla roztržená u předního lemu.

Vedoucím jachtám nyní zbývá do cíle přibližně 1000 mil. To je při současných rychlostech kolem 2 dnů plavby. Týmy mají před sebou Kanárské ostrovy. Mezi ostrovy jsou akcelerační zóny, kde vítr sílí a naopak i dlouhá pásma větrného stínu. Bude zajímavé sledovat, jakou strategii týmy zvolí. Nejbezpečnější je, vyhnout se ostrovům od západu. To znamená neriskovat mezi nimi.

Francouzští jachtaři na palubách jachet pasáž dobře znají. Tento problém se řeší při Mini Transatu, při rekordních plavbách kolem světa, při Transat Jacques Vabre. Je to tedy pro ně taková v podstatě školní úloha. 

Dnes budou na programu Kanáry, zítra dlouhý a rychlý sprint na jih a během pátku již souboj před cílem. Rozdíly mezi vedoucími jachtami jsou minimální. 

Polohu lodí najdete zde.

Na horu