Vyhledat

Sezóna v Chorvatsku stejná jako loni?
Daniel Vodička

Sezóna v Chorvatsku stejná jako loni?

Jak dopadla turistická sezóna pro charterové společnosti? Objevovaly se informace o slabší návštěvě v hlavní sezóně, tedy v červenci a srpnu. Máme číslo a záleží, jak se na něj podíváme.

Chorvaté zveřejnili údaje ze systému e-crew.  Ten zaznamenal v oblasti charteru 530 tisíc příjezdů a 3,5 milionu přenocování. To jsou podle šéfa HTZ Kristijana Staničiće prakticky stejné výsledky, jako loni. Charterový sektor se k těmto výsledkům propracoval navzdory slabší hlavní sezóně, tedy červenci a srpnu. Čísla zachránila velmi dobrá předsezóna a výborné září a říjen.

Počet charterových lodí narostl o 7%.

Taková jsou čísla při optimistickém pohledu. Pohled pesimisty již tak veselý nebude. Výpadky v hlavní sezóně je jen těžko možné nahradit v říjnu. Podívejme se na běžné tabulkové ceny 45 stop dlouhé čtyřkajutové jachty na vrcholu sezóny a v říjnu. Jednou se ceny blíží k 5000 euro, podruhé jsme sotva na 2000. Nepočítaje transit log. Navíc v běžných letech (když je hlavní sezóna plná) se prodá červenec a srpen s minimálními slevami. V říjnu je doprodávání se slevou běžné.

Stejný počet příjezdů a nocování tak nemusí (a nejspíše nebude) znamenat stejné finanční výsledky. Hlavní sezóna byla slabá (především u některých společností) a to se projeví. Počet příjezdů je navíc hluchý ke slevám, které letos v srpnu šplhaly až k 50 %.

Nárůst charterové flotily o 7 % z tohoto pohledu také není pozitivní. Kapacity je více, hostů stejně. To jsou náklady navíc.

Taková jsou první čísla z letošní charterové sezóny. A jak to vypadá s prodejem sezóny následující?

Otevřel jsem si ceníky na duben příštího roku. Projíždím řádky očima shora dolů. Co vidím? Slevy! Všude slevy… 20, 30, 37%. Jen minimum společností je bez slev. Například Navigare. Ceny má nastavené v dubnu tak, že slevovému šílenství konkuruje bez slevy. Přijde mi, že vědí, co dělají.

Ostatní? Nevím… Nerozumím tomu. Ale přijde mi, že slevy jsou cesta do pekla. Nastavím bláznivé ceny s tím, že budu doufat, že nějakou kavku chytím. A hned vzápětí zlevním. Kavka si přijde oškubaná a všichni si zvyknou, že je třeba si počkat na slevu…

Na horu