Vyhledat

Schovat se před bouří je správné řešení
Daniel Vodička

Schovat se před bouří je správné řešení

Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.

Vedoucí muž závodu Charles Caudrelier již podruhé v závodě ukazuje, že cesta k vítězství může vést i přes opatrné čekání. Tentokrát jen 1100 mil před cílem. Den a půl plavby od cíle v Brestu se Caudrelier rozhodl zajet do přístavu v Hortě, aby počkal na vhodné počasí na poslední míle do cíle. Charles Caudrelier si to může dovolit. Na druhého Covilla má stále náskok téměř 2000 mil. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild byl až do včerejška jediný ze startujících, kdo plul od startu nonstop, bez zastávky. Již jednou sice čekal na vhodné počasí, to však bylo uprostřed Pacifiku, kdy se jen minimální rychlostí posouval vpřed, aby počkal, až přejde nebezpečná bouře přes mys Horn.

Tentokrát čeká Caudrelier na vhodné počasí již podruhé. Celý severní Atlantik od Grónska po Bretaň bičuje NW vítr o rychlosti kolem 60 uzlů v poryvech. Vlny na dojezdu do cíle mají mít výšku 7,5 – 9 metrů. Caudrelier nechce těmto extrémním podmínkám vystavovat sebe, ale především svoji unavenou loď. Jeho cílem je vyhrát Arkea Ultim Challenge. Nic víc a nic míň. A když je cestou za dosažením cíle čekání, počká.

Nakonec jde také o peníze. Tyto velké závodní speciály bývají pojištěny jen na totální ztrátu. Případný zlomený stěžeň a podobné drobnosti si tým platí ze svého. Tak by se vítězná plavba kolem světa mohla snadno proměnit ve finanční propadák.

Toto chování může být inspirací i pro turistické jachtaře. V případě, kdy míra rizika přesahuje rozumnou mez, je lepší počkat.

Image
Na tomto videu navíc vidíte, co to znamená, když mluvíme o Caudrelierově lodi jako o lodi, která je unavená. Plavba kolem světa je stále plavba kolem světa. Je pořád extrémně náročná. Navíc v rychlostech, které dříve byly vlastní jen motorovým člunům...

 

 

 

Na horu