Vyhledat

Rusové si už nekoupí ani běžné evropské lodě. Kdo nahradí oligarchy?
Jan Koukal

Rusové si už nekoupí ani běžné evropské lodě. Kdo nahradí oligarchy?

Evropská unie v rámci čtvrtého balíčku sankcí proti Rusku rozšířila sortiment zboží, na které se vztahuje zákaz vývozu. Na seznamu luxusního zboží, které již evropské společnosti nesmějí Rusům prodávat, jsou vedle luxusních automobilů a letadel také rekreační lodě. Motorové čluny, plachetnice a další plavidla pro vodní sporty v hodnotě vyšší než 50 tisíc eur od poloviny března nesmějí na ruský trh.

Čerstvý balíček sankcí se týká všech evropských loděnic. Aktuální dění může negativně postihnout i některé velké projekty jachetní infrastruktury v Černém moři, a to dlouhodobě.

Nově přijaté opatření výrobci pocítí. Rusko sice není pro toto odvětví klíčovým trhem, ale rekreační plavba i v Rusku zaznamenává velký rozmach.

Od začátku konfliktu na Ukrajině média včetně Lodních novin věnují hodně pozornosti honu na miliardové jachty ruských oligarchů. Může se zdát, že pořád jde o jednotky kusů a evropský lodní průmysl na nich nestojí. Někteří výrobci se ale nechali slyšet, že odepření ruské klientely pro ně může být existenčním ohrožením.

Specializovaný magazín Superyacht Times uvedl, že ruští klienti se podílejí 9 procenty na prodejích luxusních jachet, přičemž ve velikosti nad 40 metrů tento podíl tvoří 13,2 procenta. 

Současná situace tak dělá vrásky na čele třeba nizozemským výrobcům Heesen Yachts, Damen Yachting či Oceanco (která se nedávno zviditelnila akcí s rotterdamským mostem kvůli plavbě 127metrové jachty pro majitele Amazonu Jeffa Bezose).

Heesen Yacht aktuálně dokončuje jachtu pro prezidenta Lukoilu Vagita Alekperova v hodnotě 100 milionů eur. V tomto případě může loděnice zůstat relativně v klidu, protože tento bývalý náměstek ministra pro ropu a plyn v dobách Sovětského svazu není na unijním seznamu sankcionovaných ruských byznysmenů.

"Jsme znepokojeni aktuální situací, která může mít velký dopad na celý průmysl," pronesla mluvčí Heesen Sara Gioanolaová. Heesen rovněž stavěla lodě pro maloobchodního magnáta Igora Kasajeva či Alexandera Džaparidzeho, šéfa Eurasia Drilling Company, jež se zabývá průzkumem ropných polí. Spolupráce Heesenu s Rusy je natolik vřelá, že si loděnice dva ruské občany instalovala i do dozorčí rady, jak uvedl nizozemský investigativní web Follow The Money.

Damen Yachting má za sebou také několik realizací pro ruské klienty - jedním z nich je známý fanoušek cyklistiky Oleg Tinkov, který byl v loňském roce ve Spojených státech odsouzen za daňové podvody. Podle vyjádření loděnice ale aktuálně žádný z jejích ruských klientů není na seznamu sankcionovaných osob.

Údajně nejbohatší Rus, bankéř Vladimir Potanin, je vlastníkem lodi Nirvana, kterou mu za 290 milionů eur postavila nizozemská loděnice Oceanco. Nirvana byla naposledy spatřena u maledivských břehů. Jiná jachta stejného výrobce, Amore Vero patřící šéfovi Rosněfťi Igoru Sečinovi, byla zajištěna ve Francii. Oceanco stavěla i jachtu Dilbar pro Ališera Usmanova. Jachta za 550 milionů eur byla zadržena v Hamburku.

Podobné problémy jako zmíněné nizozemské loděnice řeší další výrobci, především německé a skandinávské loděnice. Spousta lodí pro ruské klienty je rozestavěných. Výrobci musí řešit, zda se jim vyplatí vsadit na to, že lodě dokončí a poté pro ně budou hledat nové vlastníky, nebo práce přeruší či ukončí.

Dalším tématem je takzvaný "refit" lodí, tedy nejrůznější úpravy a změny na palubách superjachet, které jsou rovněž vítaným příjmem loděnic. Právě takovým servisem procházelo několik z lodí ruských majitelů zajištěných po zahájení invaze. Loděnice se již smiřují s tím, že za tyto služby od ruských klientů s velkou pravděpodobností nedostanou zaplaceno.

 

Na horu