Vyhledat

Rolex Sydney Hobart 2017 - velikáni na startu
Viktor Brejcha

Rolex Sydney Hobart 2017 - velikáni na startu

Vánoce jsou čas klidu, lásky, pohody a míru. Ovšem každý zarputilý jachtař dobře ví, že 26. prosince musí jít všechny tyto věci stranou. Začíná jedna z největších událostí roku – Rolex Sydney Hobart. Tento 628 námořních mil dlouhý závod patří mezi jeden z nejtěžších, nejdéle trvajících a nejsledovanějších ze série Rolex. 

Pokud jste se chtěli na závod přihlásit, zklamu vás, již je pozdě. Na soupisku se přihlásilo celkem 110 lodí. Na start se letos postaví rekordní počet zahraničních účastníků. Celkem z 31 zemí. Nejzajímavější a nejvíce sledovanou kategorií jsou SuperMaxi 100. Na startu jich uvidíme hned šest. Všechny jsou již ze závodu známé známé, ovšem většinou s jinými jmény, majiteli a posádkami. 

Foto Andrea Francolini

Foto Andrea Francolini

Wild Oats XI při jedné z úprav
Wild Oats XI – pravděpodobně jedna z nejúspěšnějších lodí závodů Rolex a jachtingu vůbec. I přes fakt, že je 12 let stará, má na svém kontě 8 vítězství mezi léty 2005 až 2014. Skipper Mark Richards patří mezi nejzkušenější jachtaře na startu (letos to bude jeho patnáctý Sydney-Hobart). Loď byla navrhnuta pro tuto trať a závod studiem Reichel Pugh. Nebyl rok, kdy by jachta nebyla pod skalpelem lokálních loděnic, aby byla pro další sezónu rychlejší.



Foto archiv

Foto archiv

Ten, komu se podařilo loď s blízkými vztahy s Gazpromem vnutit Evropské unii, musel mít dlouhé prsty. Esimit Europa 2 alias Black Jack.
Black Jack – do hry se vrací tým Black Jack, který poslední roky závodil především na staré lodi V70. Tentokrát se ovšem majitelé rozhodli hrát velkou hru a jít mezi největší. Na start postaví plachetnici Black Jack, kterou v Evropě známe jako Esimit Europa 2. To byla loď, financovaná z programu EU za účelem „sbližování“. Zajímavé je, že údajně by měl program lodě Esimit Europa 2 pokračovat i v roce 2018 (dle oficiálních stránek), ovšem loď je již nyní v rukou jiných… Ovšem pokud si nevybavujete Esimit Europa 2, nevadí, je to totiž vlastně původní SuperMaxi Alfa Romeo 2. Bylo to sice těžké, ale jsme snad na konci. Tedy Black Jack je – Esimit, původní Alfa Romeo 2, která v roce 2009 vyhrála The Transpac. Jedná se o sesterský projekt Wild Oats XI, loď pochází ze stejné loděnice i návrhářského prkna. 

Foto archiv

Foto archiv

InfoTrack, dříve Loyal, ještě před tím Rambler 100 a Speedboat. Výkonná loď od Juana K.
InfoTrack – že jste nikdy neslyšeli o této lodi? To je v pořádku. Ale o Loyal jste slyšeli, ne? Tak InfoTrack je vlastně Loyal, akorát změnila majitele a jméno. Novým majitelem je softwarový gigant Christian Beck. Přestože Loyal je jedinou lodí, která dokázala překonat čas Wild Oats XI, majitel již oznámil, že se bude snažit s lodí plout bezpečně a držet se na uzdě. Je to dáno především tím, že na palubě budou nezanedbatelný počet posádky tvořit zaměstnanci jeho společnosti InfoTrack, které takto chce udělat velké PR. Je to velká škoda, protože Loyal se konečně po mnoha letech rozjela a začala podávat velmi dobré výkony. 


Foto Onne van der Wal

Foto Onne van der Wal

Potvrdí pověst nejrychlejší jednotrupé jachty?
Comanche – asi nejvíce sledovaná loď v kategorii SuperMaxi se také dostaví na start. Ještě ovšem není známé pod jakým jménem. Od prodeje před závodem nakonec sešlo a loď byla pouze propůjčena do charteru miliardáři a jachtaři Neville Crichtonu. Ten je bývalý majitel lodí Alfa Romeo I, Alfa Romeo II a Alfa Romeo III. Byl zároveň nejrychleji v Hobartu v letech 2002 a 2009. Otázkou tedy zůstává, zda popluje pod jménem Comanche nebo Alfa Romeo IV?



Foto Rolex/Carlo Borlenghi.

Foto Rolex/Carlo Borlenghi.

Dnešní Wizard byla v posledních letech známá jako Giacomo.
Wizard – pokud si nyní vybavujete plachetnici z návrhářského prkna již zmiňovaného studia Reichel Pugh, tak se pletete. Nový Wizard je vlastně původní Giacomo, která minulý rok dokončila závod pouze dvě hodiny za vítěznou Loyal. 

 

 

Maserati – posledním na seznamu velikánů bude italský tým Maserati. Ten spolu s Wild Oats XI patří mezi týmy, které neprošli za rok velkými změnami a tedy tam si můžeme být všichni jisti, že loď i posádka se shoduje s minulými ročníky. Maserati již několik let spoléhá na loď z programu Volvo Ocean Race, stejně jako Wizard. Autorem lodě je světoznámý Juan K.

Na horu