Vyhledat

Revoluce? Nebo slepá cesta?
Daniel Vodička

Revoluce? Nebo slepá cesta?

Německá loděnice Hanse představila na výstavě v Hamburku nový způsob pohonu u svého modelu Hanse 315. Elektrický motor je umístěn na listu kormidla a dává lodi nové manévrovací schopnosti.
Celý název nové třistapatnáctky je Hanse 315 e-motion rudder drive. Jachta je místo spalovacího motoru vybavena elektromotorem o výkonu 4 kW se sklopným lodním šroubem. Motor je nezvykle umístěn nikoli na trupu lodi, ale na listu kormidla. 

Hlavní výhodou tohoto uspořádání je výrazné zlepšení manévrovacích schopností jachty. Samozřejmostí je navíc tichý chod bez jakýchkoli emisí.
Motor umístěný na kormidle usměrňuje proud vody ve směru, kterým je kormidlo natočeno. Rozsah kormidla byl rozšířen na 100° celkem a to umožňuje jachtě otočku kolem své osy. Při předním i zadním chodu motoru.
Při zajíždění k molu je možné záď lodi „dotáhnout“ přesně na zvolené místo u mola. To je výhodné především při silném větru.
Systém může být vybaven 2 – 4 Li-Ion akumulátory, se kterými se jachta na klidné vodě rozjede na rychlost 4,5 kn. Akční rádius je až 30 nm. Maximální rychlost je 6,1 uzlu, což je podobné, jako s dieselovým motorem. Akumulátory je možné v přístavu dobít za 3 hodiny.
Jachtu si můžete prohlédnout na výstavě Hanseboot v Hamburku v hale 6, na stánku C108 do neděle.

Výhody nového uspořádání

- O 100 kg nižší hmotnost
- Menší odpor při plavbě na plachty
- Bezhlučnost
- Bez emisí
- Minimální potřeba údržby
- Baterie je možné dobít v přístavu

Více informací zde. 

Novinka určitě bude mít i své nevýhody. V tuto chvíli nás napadají dvě. Veškeré namáhání je přenášeno do kormidla. A druhé negativum? Přijdete-li o kormidlo, což je samo o sobě dost nepříjemné, přišli jste také o motor.

Na horu