Vyhledat

Restart 3000 mil od Hornu
Daniel Vodička

Restart 3000 mil od Hornu

Počasí si někdy hraje s jachtaři ošklivé hry. Jednou jsi vpředu a stále chytáš výhody, které ostatním unikají. Získáváš stále více. A jindy ti hází klacky pod nohy. Vniveč přichází všechna dřívější snaha. To je případ The Ocean Race. Na začátku nejdelší etapy v historii závodu šla do vedení Holcim – PRB a získala během chvíle náskok skoro 600 mil. Pak se ale situace obrátila a vedoucí jachta začala ztrácet. Až k restartu na začátku víkendu.

Největším nepřítelem závodního jachtaře je bezvětří. Vždy je možné něco dělat. Hledat alternativní cestu. Až do chvíle, kdy se před vás postaví neviditelná zeď oblasti vysokého tlaku vzduchu. V takovém případě je cesta vpřed uzavřená.

V sobotu byl rozdíl mezi první a poslední jachtou startovního pole jen 10 mil. Na 155. poledníku západní poloviny světa třetí etapa The Ocean Race začala znovu. Zatímco vedoucí jachta zpomalila uvízlá v oblasti vyššího tlaku vzduchu, soupeřky jí dojely s novým větrem. Zajímavé je, že se to děje podruhé v této etapě a v Jižním oceánu se to stalo i při posledníVendée Globe, kde nakonec, i díky tomu, že se celé startovní pole několikrát sjelo dohromady, o vítězi rozhodla bonifikace za záchranu Kevina Escoffiera.

Nyní už zbývá k mysu Horn jen 2700 mil. Jen… 2700 mil je vzdálenost z Kanárů do Karibiku. 800 mil zbývá do místa, kde se jachty stočí na jihovýchod a začnou sestupovat do trychtýře vedoucího k mysu Horn. Počasí je zatím v Pacifiku nečekaně klidné. Bouře, která proškolí startovní pole, se však již zrodila a spěchá, aby za dva dny začala testovat lodě unavené dlouhou etapou.

Image
Opravy, kam se podíváš

Málo větru znamená ideální podmínky pro opravy na lodích. Jako plovoucí dílna nyní vypadá především 11th Hour Racing. Plachta roztržená pod spírou v místě refu vypadala neopravitelná. Zdá se, že už je v provozuschopném stavu. Praskliny na kormidlech jsou opravené. A drobná laminace v trupu? To snad ani nestojí za řeč. Vše je opraveno a 11th Hour Racing drží se soupeři krok.

Image
Není to už moc?

Někdy jsou slyšet od diváků závodu názory, že moderní lodě s foily jsou už pro závod kolem světa příliš, že jsou moc křehké a závod nevydrží. Časté opravy berou jako argument. Já bych to tak neviděl.

Ano, před loděmi IMOCA se závodu  účastnily one design jachty VO65. Šlo o bytelné lodě, kterým se díky konstrukci problémy vyhýbaly. Stejně je však neeliminovaly úplně. Jejich předchůdkyně VO70 na tom byly s výdrží mnohem hůře než dnešní jachty IMOCA. I bez foilů.

Letošní ročník The Ocean Race odstartovalo 5 jachet. Není to mnoho. To je však problém závodu a jeho ceny a nikoli lodí. Dvě etapy všechny jachty dokončily. Ve třetí etapě odstoupila jediná. To znamená, že 80 % startujících pokračuje dále. V nejdelší etapě v historii závodu. To není neúspěch… Jachty IMOCA náročný závod zvládají. Díky své konstrukci. A díky posádkám. Které je znají a vědí, co si mohou dovolit…

Polohu lodí najdete zde.

 

Na horu