Vyhledat

První fronta, první návrat
Daniel Vodička

První fronta, první návrat

Včera po několika odkladech odstartoval 9. ročník sólového závodu kolem světa Vendée Globe. Dnes ráno proplouvá čelo startovního pole první studenou frontou, zároveň je první jachta již ze hry. Alespoň dočasně. První ostrá zkouška přijde už zítra.

Hluchý start

Předstartovní atmosféra v Les Sables byla včera nemocná. Tak nemocná, že  žádná nebyla. Koronavirus zastavil provoz ve Francii a ani místní neměli možnost vyjít ze svých domovů a rozloučit se se 33 jachtaři, kteří vyplouvali na nejdelší možnou plavbu. Pro všechny nováčky na startu muselo jít o velké zklamání. Fantastická elektrizující atmosféra předchozích ročníků chyběla. Jachty vyplouvaly na moře prázdným kanálem. Jen pár nadšenců vyprovázelo 33 odvážných z oken svých bytů… Bláznivý rok 2020. Až se budou závodníci vracet, už bude na hlavu postavený rok za námi.

Mlžný odklad

Na břehu svítilo slunce, na moři vládla mlha. Teplý vzduch nad chladnou vodou snížil viditelnost na pár desítek metrů a nebylo možné startovat. A tak se odkládalo. O 20 minut, znovu o 20, nakonec ještě o 40. Startovní čára byla dlouhá 1,3 míle. Viditelnost 300 metrů. Start nemožný.

Nakonec slunce mlhu rozpustilo a bylo možné startovat. Louis Burton chtěl příliš a protnul startovní čáru před výstřelem… Několik vteřin ho bude stát pětihodinovou pauzu, kterou bude muset absolvovat předtím, než se dostane na zeměpisnou šířku Lisabonu. Běžně používaný návrat na čáru by byl u sólových jachtařů na velkých a složitých lodích příliš riskantní.

Ostatní zvolili spíše konzervativní start. Několik vteřin na startu se při závodě dlouhém 70 dnů ztratí. Velmi konzervativně startoval například Alex Thomson, který také dříve dokázal vpadnout do výstřelu. Je to ale již jeho pátý start a Alex už má jiné kvality než na počátku své kariéry.

Favorizovaná Charal

Velmi rychle se dostala do čela favorizovaná jachta Charal Jeremie Beyoua. Za ní nevyzkoušená Corum Nicolase Troussela, která od svého spuštění na vodu ještě neabsolvovala žádný závod. Jde o jednu z jachet, které jsou svým designem revoluční. Tvůrcem jachty je Juan Kouyoumdjian, designér mnoha vítězných jachet z Volvo Ocean Race, ale také jediné jachty Imoca, která se rozlomila v půli (Cheminées Poujoulat). Proti jiným se Corum liší především absencí jakékoli nástavby. Jak se ukázalo, je velmi rychlá

Se sílícím jižním větrem se rychle vyšplhala rychlost vedoucích jachet nad 20 uzlů. Ukazuje se, že srovnání rychlostního potenciálu foilujících jachet IMOCA s trimarany ORMA před 15 lety je na místě.

Vítr se s blížící se frontou stáčel k západu a vedoucí skupina odpadala k severu. Foilující jachty proti lodím bez foilů více odpadají, protože nárůst rychlosti při lepším kurzu větru je výrazný a VMG roste. Ideální je pro ně stoupačka od 55°. Při větru ze zadoboku je to do 130°. Polární diagram těchto lodí se výrazně liší od jachet bez foilů.

Postupně se tak do čela podle vzdálenosti do cíle dostávalo jižní křídlo. Pro další postup ale bude důležité, kdo první otočí za frontou a v lepším větru zamíří k jihu. Zatím má do fronty nejblíže Nico Troussel na Corum.

První závady

První technické potíže hlásil Fabrice Amedeo, který ještě večer otočil a vracel se do Les Sables. Na vině byl zámek jedné z předních plachet, který nešel otevřít. Banální závada, která ho bude stát den. 

Les Sables je jediné místo, kde mohou závodníci zastavit k opravám, kde mohou přijmout pomoc. Pak musí znovu odstartovat. Svět musí být obeplut z Les Sables do Les Sables. před Les Sables se pokusil závadu odstranit na bóji, která je zde pro tyto účely určena. Vlnění ale opravu překazilo Fabrice musel počkat na ranní příliv a vjet do maríny. Jeho ztráta se tím natáhne, odplout se dá znovu jen při přílivu.

Drobnou závadu hlásí i jeden z favoritů Thomas Ruyant. K opravám ale dojde za plavby.

Chcete-li se o závodě dozvědět více, zůčastněte se naší středeční online přednášky...

Polohu lodí najdete zde.

Na horu