Vyhledat

Pozor na alkohol za kormidlem
Daniel Vodička

Pozor na alkohol za kormidlem

Charterová sezóna se rozjíždí. Bude jiná, ale o to zajímavější. Dá se očekávat, že jindy plné zátoky budou o poznání prázdnější. Pro mnohé je plavba na jachtě jedním velkým večírkem. Jak je to s alkoholem na palubě a co hrozí, když na krev zředěnou lihem narazí orgán?

Moře není silnice a loď není auto. Jak je to s alkoholem za kormidlem? Je to stejné, jako za volantem?

Foukat do balónku

Za volantem se ochmelka bojí hlavně četnictva a jejich testů. Na něco podobného na moři v podstatě nenarazíte. Za 30 let své námořní kariéry jsem nebyl ani jednou testován na alkohol (a byly chvíle v devadesátých letech, kdy bych si to zasloužil). Nečekejte na moři kontroly. Není pravda, že nemohou přijít, ale nechodí. Obvykle. Samozřejmě jiná bude situace, když v přístavu orgán uvidí, že lezete lávku po čtyřech a pak se chystáte odplout. V takovém případě vám asi dá fouknout. Běžně se ale neděje, že by stáli schovaní za ostrovem a dávali dýchat.

Nehoda

Na moři platí, že máte-li kapitánský průkaz, jste zodpovědní a znáte svoje povinnosti. Kontroly se běžně nedějí, ale pokud dojde k nehodě, vše se prověří. Pokud tedy dojde k nehodě, může jít o kolizi, najetí na mělčinu, MOB atd, budete mimo jiné podrobeni testu na alkohol. V té chvíli se musíte modlit, aby byl výsledek negativní.

Odpovědnost za škodu

Je jasné, jak se pojišťovna postaví ke škodě způsobené pod vlivem alkoholu. A v jachtingu platí, že výše škody je nekonečná. Tedy téměř nekonečná.

Mnozí si myslí, že škoda může dorůst jen do výše kauce. To je nesmysl. Kauce je spoluúčast na pojistce. Budete-li střízlivý, tak máte pravdu. Pokud se však rozhodne pojišťovna neplnit, ať již z toho či onoho důvodu, můžete zaplatit celou loď. Půjde-li například o nějakou 50 stop dlouhou novou charterovou jachtu, škoda může být např 10 mil. Kč.

No, to ale nemusí být konec. Protože se vám podařilo sestřelit také druhou jachtu, vynásobte škodu dvěma. To je optimistický případ. Druhá stejně dlouhá jachta může být cenově dvojnásobná.

S trochou smůly můžete poškodit jachtu za stovky milionů, která je v charteru. Musí do loděnice na opravy, charterová sezóna v trapu a každý týden stojí 10 milionů Kč.

Také může dojít k ekologickým škodám, nebo ke zranění a dokonce smrti. To vše se může stát. A to vše budete nuceni zaplatit.

To je třeba si uvědomit, než se člověk za kormidlem pustí do vyhecované pitky s kamarády. Protože oni vám s milionovými škodami nepomohou…

 

Na horu