Vyhledat

Pechfógl
Daniel Vodička

Pechfógl

Jak definovat význam slova pechfógl? Třeba takto: Je to člověk, který během jediného závodu přes Atlantik utrpí otřes mozku s bezvědomím, vypadne mu veškerá elektrika a elektronika včetně autopilota a GPS a nakonec 10 mil před cílem se mu zlomí stěžeň.

Jmenuje se Sébastien Simon. Za sebou má sólový závod přes Atlantik Retour a la Base. Skončil na 19. místě. Před startem této sólové regaty se zúčastnil doublehanded regaty Transat Jacques Vabre. Skončil až 18, když na vině byla poškozená hlavní plachta.

Do regaty Retour a la Base nastupoval s tím, že chce ukázat všem kolem, že má na víc, než předvedl v Transat Jacques Vabre. A v první polovině závodu se mu dařilo. Držel se vedoucí pětice a rychlostně nezaostával.

Před průjezdem souostroví Azory však přišla první rána. Vítr foukal mezi 20 a 25 uzly, loď letěla plnou rychlostí. Výška vln kolem 4 metrů. Jachta IMOCA je za takových podmínek divoká jak nadupaný býček na rodeu. Je těžké se v lodi pohybovat. Najednou rána do hlavy, krátké bezvědomí a otřes mozku.

Když se vzpamatoval z nejhoršího, probral celou situaci s doktorem závodu a rozhodl se pokračovat dále. Byl to však jen začátek.

Druhý den najednou zhasla veškerá elektrika. Vše, počítač, autopilot, odsolovač, GPS. Nic. Seb Simon se rozhodl pro zastávku na opravu na azorském ostrově Flores. Na místě mu pomohli místní ve spojení s jeho týmem.

Po opravě znovu vyplul do závodu. Plavba do cíle zabrala necelé 3 dny. Zbývalo posledních 10 mil, na dohled od cíle a další rána, další Jobova zvěst. Zlomený stěžeň. Jen 10 mil od cíle. Seb Simon však dokázal svoji nezlomnost. Postavil nouzovou takeláž a s bouřkovou kosatkou doplul do cíle.

Závod Retour a la Base je důležitý pro všechny, kteří se chtějí účastnit Vendée Globe 2024. Jedná se o jene z kvalifikačních podniků. Kdo dopluje do cíle, udělal velký krok k účasti v závodu kolem světa.

Blázni bez pudu sebezáchovy

Podívejte se na titulní fotografii. Takto to vypadá na moderních jachtách IMOCA. Skipper je uvnitř krytého kokpitu a ven kouká zamáženým oknem. Představte si, že plujete nocí (například nedaleko mysu Finisterre, kde je častá mlha a velmi hustý provoz, včetně rybářů, kteří mají, nebo nemají zapnuté AIS. Rychlost lodě mezi 20 a 25 uzly, Vlny 4 - 6 metrů, v lodi hluk na úrovni 100 dB. Řítíte se tmou a ven koukáte jen tímto zamáčeným okénkem. To znamená, že nesmíte mít pud sebezáchovy. Nebo ho tedy možná můžete mít, ale jeho hranice jsou posunuté až někam za samou hranu propasti. 

Na horu