Vyhledat

O nebezpečí kotvení v mořské trávě
Daniel Vodička

O nebezpečí kotvení v mořské trávě

To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.

Včera jsme psali o katamaranu, který zakotvil před Maslinicí na Šoltě, kotva přestala držet, najel na břeh, byl poškozen, odjel do Maslinice k molu, kde ho anglická posádka opustila a potopil se. Podle snímků a videa je patrné, proč kotva katamaranu nedržela. A neříkejte nám, že jsme vám to neříkali.

Foto Facebook Angelika Gödde

Foto Facebook Angelika Gödde

Na screenshotu z videa je patrná mořská tráva na kotvě.
Vytažená kotva na přídi je obalená mořskou trávou Posidonií. Znamená to jediné, posádka kotvila v porostu mořské trávy, ve které kotva (alespoň běžné kotvy používané na charterových lodích) nedrží. Říkáme to stále znovu: „Nekotvěte v porostech Posidonie!“

Kromě toho, že v mořské trávě kotva nedrží, ničíte velmi důležitý ekosystém, jehož obnova netrvá léta, ale nejméně velmi dlouhá desetiletí.

Dále se pouštíme do spekulací. Dá se předpokládat, že po zakotvení skipper důkladně nevyzkoušel, zda kotva drží. Zjistil by s velkou pravděpodobností, že nedrží. Na videu je sice vidět, že v místě není hladina klidná a vlní, nikoli však zběsile. V takových podmínkách by měla dobře zarytá kotva držet.

Samozřejmě se mohlo k výše uvedenému přidat, že vypuštěný kotevní řetěz byl krátký, ale za dva hlavní důvody najetí na břeh, pomineme-li případnou špatnou volbu kotviště, bych označil kotvení v mořské trávě a neotestování kotvy v okamžiku zakotvení.

Samozřejmě jsem na místě nebyl a jde jen o spekulace, které souvisí s tím, co jsem viděl na kotvě a stavem moře na videu.

Na horu