Vyhledat

Nové katamarány Excess
Daniel Vodička

Nové katamarány Excess

Nestává se často, aby přišel velký světový výrobce se zcela novou řadou svých jachet. Zvláště, když něco podobného již pod křídly loděnice vzniká. Přesně tento krok udělal koncernBeneteau, když představil novou řadu katamaranů Excess.

Do koncernu Beneteau spadá nejúspěšnější výrobce katamaranů Lagoon. Výrobky této značky se dobře prodávají, ale vedení koncernu vidělo potenciál také v trochu jiném konceptu lodě. Katamarany Lagoon jsou stále prostornější, ale to sebou nese i rostoucí hmotnost. V tomto směru jsou ale vícetrupé jachty velmi citlivé. Nepřímá úměra říká: vyšší výtlak, nižší rychlost.

Koncern se proto rozhodl vytvořit řadu katamaranů, která by více vyhovovala sportovněji zaměřeným jachtařům. Na začátku vychází z úspěšných modelů Lagoon. Základam bylo, provést úpravy, které povedou především k nižší hmotnosti, výkonnějšímu oplachtění a samozřejmě sportovnějšímu vzhledu. Tak vznikla první dvojice katamaranů Exces, tedy modely Excess 12 a Excess 15. Již je však na světě i zcela nový model Excess 11, který bude možné si prohlédnout spolu se zástupci dovozce f.a.s. yachting na blížícím se veletrhu v Düsseldorfu.

Excess 12 a 15

Foto Excess Catamarans

Foto Excess Catamarans

Kajuta v majitelské verzi.
Již jsme si řekli, že oba modely vznikly z úspěšných modelů Lagoon. Díky změnám, které přinesly odlehčení a nové vyšší takeláži, je potenciál katamaranů Excess v porovnání se svými staršími bratry vyšší.

Odlehčení jachet se ale neprojevuje jen na samotné hmotnosti. Kormidelny se přesunuly na zádě plováků, střecha nástavby přecházející nad kokpit je hladká a pohledově výrazně odlehčená. K tomu je možné přidat zasouvací kabrio v její střední části a je tu možnost pustit sloneční paprsky až do kokpitu. Možnost, která na jiných katamaranech chybí.

Díky hladké střeše nástavby bylo možné snížit uchycení ráhna. Těžiště plachty se snížilo, výška stěžně je lépe využita a při balení se s plachtou snadno pracuje.

Výška stěžně většího z modelů je 27,9 m. To je o 1,5 m výše, než u stejně velkého Lagoon 50. V nabídce je navíc varianta Pulse, která má stěžeň ještě o 2,5 m delší. K tomu je třeba dodat, že Excess je o více než desetinu lehčí.

Kormidelna je přesunuta ze střechy nástavby na zádě plováků. Kormidelník má obzor před sebou přes okna prosklené nástavby. Na turistických katamaránech je to nezvyklá pozice, na druhou stranu zde bude kormidelník trávit jen minimum času a to hlavně v přístavech. V módě je přeci autokormidlo.

V podpalubí nabízí výrobce širokou škálu uspořádání. Patnáctka může nabídnout až šest plnohodnotných kajut, každou s vlastní toaletou. V nabídce jsou ale i verze majitelské, kdy celý plovák je majitelským apartmá.

Excess 11

Image
Pohled do kokpitu.
Nejmenší model nové značky bude k vidění na výstavě v Düsseldorfu, kde bude možné si ho prohlédnout i se zástupcem dovozce, který jachtu dokonale představí.

Z masově vyráběných katamaranů jde o nejmenší model. Je zajímavé, že ostatní výrobci tuto velikost opustili. Třistaosmdesátka byla dlouho nejprodávanějším modelem Lagoon.

Zcela nový katamaran je určený především pro mladší, kteří do světa vícetrupých jachet vstupují poprvé. Na stěžeň je možné v základu vytáhnout 77 m2 plachet, ve verzi Pulse Line dokonce více než 80 m2.

Základní rysy novinky jsou společné s většími loděmi značky. Lehká a vzdušná nástavba, vysoký stěžeň posunutý podobně dozadu, jako na závodních trimaranech. Dále zatahovací kabrio nad kokpitem, nízko umístěné ráhno a kormidelní stanoviště na zádích trupů.

Jde o lehce vypadající jachtu sportovního vzhledu, která by měla uspokojit při plavbě po ostrovech ve Středomoří, ale i na dlouhé plavbě za dobrodružstvím přes oceán.

Více informací vám poskytnou ve firmě fas yachting.

Více najdete zde.

 

Článek vznikl ve spoluprací s firmou fas yachting.

Na horu