Vyhledat

Nekonečné debaty o platnosti průkazů
Daniel Vodička

Nekonečné debaty o platnosti průkazů

Znovu se nám tu vrací nekonečná debata o platnosti kapitánských licencí. Problém s platností chorvatského průkazu měly podle Lucie Kolískové čtyři české posádky v aténské maríně Alimos.

Podle mého už bylo o tomto tématu řečeno snad vše. Podle mnohých diskutujících to však vypadá, že nikoli.

Pojďme se podívat na několik důležitých faktů.

Chorvatský průkaz Voditelj brodice kategorije B je platný ve vnitřních mořských vodách a teritoriálním moři Chorvatské republiky. To je platnost daná chorvatským zákonem. Na tom nic nezmění ani vzájemné uznávání, nebo naopak neuznávání licencí v zemích EU. Podívejte se na přiložený překlad dopisu pod článkem. Převzali jsme ho ze stránek společnosti Yachting. 

To, že na tento průkaz vám mohou půjčit loď například na Tahiti, na výše zmíněném nic nemění. Je to ale stejné, jako když si vyrobíte průkaz s razítkem z brambory. Jde o to, jestli platnost průkazu charterová společnost řeší, nebo neřeší. A velmi často neřeší (zjišťovat, jestli například průkaz vydaný ministerstvem námořního loďstva v Burundi je platný, by bylo velmi zdlouhavé).

Jste-li skipper jachty, odpovídáte za loď i posádku. Předpokládá se, že jste svéprávný, uvědomujete si svoji zodpovědnost a splňujete všechny zákoné požadavky nutné k tomu, abyste mohl funkci skippera vykonávat. Je to vaše zodpovědnost, nikoli zodpovědnost charterové společnosti.

Nyní se podívejme na případné škody vzniklé v důsledku vašeho vedení lodi. Charterové jachty jsou pojištěné. Výše spoluúčasti na vzniklých škodách odpovídá výši skládané vratné kauce. Pokud neporušíte žádné z ujednání, která jsou ve smlouvě podepisované při pronájmu, měla by se vaše spoluúčast na vzniklé škodě pohybovat jen do výše kauce. V případě, že ujednání porušíte, například proto, že nemáte platnou licenci, může se stát, že se pojišťovna postaví na zadní. Třeba proto, že škoda bude příliš velká a bude jí to za to stát. Potom už nemusí být důležité, jak byla vysoká kauce. Můžete zaplatit například celou ztrátu lodi. Nebo narazíte do 40 m dlouhé karbonové závodní jachty, uděláte díru v trupu a jachta se potopí. Škoda 10 milionů EUR. Pojišťovna řekne, že to platit nebude, protože charterovou jachtu, která nehodu zavinila, vedl člověk bez řidičáku. To už je mazec…

Ohánět se v diskuzi tím, že na výše zmíněný chorvatský průkaz jste si půjčili jachtu kdovíkde, je bezpředmětné. Také to, že pojišťovna nějakou škodu zaplatila, nemá žádnou váhu. Bude-li to v moci charterové společnosti, pokusí se vše vyřídit tak, aby škodu hradila pojišťovna. Je to pro ni nejjednodušší. Neznamená to, že to půjde vždy. Jestli charterovka půjčila, jestli pojišťovna platila, to je pletení si dojmů s pojmy.

Ještě se v debatě objevil argument, že na škody, které způsobí, je argumentující doma pojištěn. To je sice hezké, ale je otázka, jestli by si jeho pojišťovna myslela to samé. Jak by se například tvářila, pokud by bez řidičského průkazu sedl do auta a na křižovatce rozstřelil Bentley? Stačila by na tuto škodu dobře známá pojistka na blbost? Já nevím…

Pamatujte si, že jako vůdce jachty máte mít potřebné papíry v pořádku. Pokud nemáte, může se vám to vymstít. A je jen na vás, jestli chcete toto riziko podstupovat.

Mimochodem je třeba říci, že vše o platnosti průkazů by měla vědět i agentura, přes kterou si jachtu půjčujete a měla by vás před tím varovat.

Pokud vás toto téma zajímá, připravujeme na listopad přednášku o námořním právu pro jachtaře. Bude se na ní hovořit i o platnosti průkazů. Přednášející bude odborníkem na námořní právo.

 

Dokumenty ke stažení

Na horu