Vyhledat

Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Daniel Vodička

Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)

Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.

Na jachtách IMOCA se od změny pravidel v roce 2012 používají one-design stěžně. Důvodem bylo snížení ceny (stěžňů, lodí) a zajištění větší spolehlivosti. Výrobcem stěžňů je firma Lorima z Lorientu. Ta však v posledních měsících nestíhá vyrábět...

Kolik stojí stěžeň

Záleží na tom, jestli hledáte stěžeň nový, nebo chcete šetřit a stačí vám klacek z druhé ruky. Na trhu je v současnosti 4 – 5 starších second hand stěžňů pro lodě vyrobené před rokem 2012, které jsou z pravidla o one-design vyňaty. Jejich cena se pohybuje mezi 60 a 90 000 EUR. Záleží na stavu a na generaci stěžně (stáří).

Nový one-design stěžeň vyjde cca na 200 000 EUR. Nebo přesněji 190 000 EUR stojí profil bez daně, 250 000 EUR vyjde nový stěžeň i s outriggery (boční výztuhy stěžně na úrovni paluby).

Jaké jsou problémy se stěžni?

Projekt one-design stěžně na lodě IMOCA pochází z roku 2012. Od té doby však došlo k obrovským změnám. Rychlost lodí se významně zvýšila, na lodích jsou foily. Foily dodávají jachtám větší výkon, zvyšují vratný moment. Jachty tak uvezou více plachet. Více plachet, větší vratný moment, větší výkon, to vše znamená spolu s vyšší rychlostí i větší namáhání.

Při vývoji one-design stěžňů se počítalo s bezpečnostním koeficientem. Přesto mohou být one-design stěžně na samotné hraně. Při posledním závodu Transat Jacques Vabre se zlomily dva stěžně… vyvstává tak otázka, jestli není čas na změnu one-design pravidel. Jak ale vidíte i na probíraném tématu, není jednoduché takovou změnu udělat. 

Chcete stěžeň? Nemáme!

Současná čekačka na nový stěžeň je jeden rok. Je to dáno tím, že ve výstavbě je 12 nových jachet IMOCA. K tomu se přidají dva zlomené stěžně při Transat Jacques Vabre. Výrobcem je jediná firma a ta nestíhá. Stěžně jsou vypékané v autoklávu.

Výroba byla původně nastavená na jeden stěžeň za 8 týdnů, tedy 6 – 7 stěžňů ročně. Navíc jeden stěžeň měla firma vždy pro případ nehody v záloze. Tento systém až do letoška výborně fungoval. V letech 2016 – 2020 (mezi dvěma ročníky Vendée Globe) bylo postaveno 8 nových jachet IMOCA. Mnoho týmů zainvestovalo do náhradních stěžňů, bylo tedy vyrobeno 19 stěžňů. Vše vycházelo.

Situace se zlomila v roce 2021. K tomu řekl president firmy Lorima Vincent Marsaudon: „Normálně v roce po Vendée Globe nevyrobíme ani jeden stěžeň. Vzhledem k úspěchu závodu jsem naplánoval 2 stěžně. Nakonec jich ale musíme udělat 11!“ Firma Lorima přitom vyrábí stěžně i pro jiné zákazníky. Co se třídy IMOCA týče, především se snaží, aby všechny lodě mohly plout. Proto například Lorima koupila stěžeň od týmu, který ho nikdy nepoužil, aby ho dodala jinému týmu, který stěžeň zlomil.

V současnosti Lorima uvažuje o druhém kopytu na stěžně IMOCA. Jeho cena je 125 000 EUR bez daně. Potíží ale není jen kopyto. Další těžkostí je nedostatek lidí. V Bretani se staví tolik lodí IMOCA, že je problém sehnat kvalifikovaný personál.

Budou náhradní stěžně společné?

Protože Lorima nestíhá a nemá náhradní stěžně, je třeba se zamyslet na systému sdílení náhradních stěžňů. Bohaté týmy mají stěžně dva, chudé týmy jen jeden. Žádný stěžeň není náhradní. Zlomí-li stěžeň tým bez rezervy, je s roční dodací lhůtou nahraný. Uvažuje se o řešení, kdy by bylo vyrobeno několik náhradních stěžňů a ty by byly všemi týmy sdíleny.

Vidíte, že vlastnit loď IMOCA je jen vstupenka do světa problémů. 

Na horu