Vyhledat

Nafoukněte křídla, vyrážíme
Jan Koukal

Nafoukněte křídla, vyrážíme

Společnost Aeroforce představila velmi netradiční pojetí toho, co je pro jachting snad vůbec nejcharakterističtější, tedy stěžně a plachet. Její plně automatizované nafukovací a zatahovací křídlo, které slouží jako hlavní plachta, vychází z principů platných v letectví, ale je uzpůsobené pro použití na moři.

Aeroforce nyní na mezinárodní výstavě vícetrupých lodí ve francouzském La Grande-Motte představila hotový prototyp svého křídla. Velikostně je určeno pro lodě o délce 50 stop a více.

Tento systém bude poprvé naostro uplatněn na lodi MODX 70, prvním katamaránu na stoprocentně elektrický pohon a obnovitelné zdroje energie, který bude uveden na trh letos v říjnu.

V případě MODX 70 se počítá s využitím dvou křídel posazených na nástavbě vedle sebe. MODX 70 je projektem firmy Océan Développement a jejím cílem je plná autonomie a nulové emise uhlíku za provozu. Dva elektrické motory na palubě MODX 70 by měly mít souhrnný výkon 80 kW.

Nafukovací křídla Aeroforce budou mít plochu 2x 125 m². Podle vyjádření výrobce poskytují oproti klasickým plachtám větší efektivitu o 35 procent. Použitý materiál a jeho vlastnosti jsou klíčové pro to, aby křídlo dosáhlo požadovaného NACA profilu a udrželo si jej. Tkanina je vzduchotěsná a dostatečně tuhá.

Teleskopický a motorizovaný stěžeň z karbonových vláken se při nafukování křídla automaticky vysouvá, při jeho vyfukování pak zase zasouvá do tomu určeného prostoru pod palubou, který může být customizován na míru podle podmínek na dané lodi.

Automatizace integruje modul vzdáleného přístupu, který umožňuje vizualizaci všech parametrů jachty na displeji či monitoru a v případě potřeby i dálkové ovládání a údržbu.

 

Na horu