Musíte vždy z východu?
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka 2 míle. Musíte ho obeplout?
Východní kardinální znak se má obeplout z východu. To je jednou dané. Musí to však tak být vždy? Není možné si někdy zkrátit plavbu a obeplout ho jinak?
Záleží na mnoha okolnostech, ale možné to je.
Na bóje je nutné hledět tak, že jsou určeny pro veškerý provoz na moři. Jak pro gumák dlouhý 4 metry, tak pro tanker naložený ropou až po strop. Zatímco tanker se musí vyhnout východnímu znaku z východu, gumák nemusí bóje zajímat.
Tak jak tedy?
Abychom věděli, jak můžeme se svojí lodí proplout kolem bóje, musíme znát ponor lodě a k tomu vše konzultovat s mapou. Mapa je vždy pro nás základní pomůckou. Může se stát, že po konzultaci s mapou zjistíme, že na místě je pro naši loď dostatek vody a nemusíme se bóje všímat.
Už jsme si tedy řekli dva faktory, na kterých záleží. Ponor a hloubka, kterou máme k dispozici. K tomu je třeba přidat ještě stav přílivu a počasí. V přílivových vodách musíme počítat, jak to bude s aktuální hloubkou na daném místě.
Posledním faktorem je počasí. Co je možné proplout ve dne za bezvětří, nemusí být možné projet ve 25 uzlech větru. Nebo v noci.
Ještě jednou na závěr. Bóje jsou vynikajícími pomocníky, ale vždy musíte vycházet z toho, co ukazuje mapa. A neplatí to jen pro kardinální značení, ale o jakékoli bóje.