Vyhledat

Loděnice Bente v úpadku
Viktor Brejcha

Loděnice Bente v úpadku

Položili jste si někdy otázku, kolik lodí je třeba vyrobit, aby byla loděnice životaschopná? Já si tuto otázku položil mnohokrát.

Deset, dvacet lodí ročně? Loděnice Bente v roce 2015 vstoupila na trh s neotřelým designem a inovacemi, které značily jediné – buď si tento styl zamilujete, nebo vám bude cizí. Bente 24, která je hlavním produktem loděnice, si získala velkou oblibu.

Hlavní osobou v loděnici je Alex Vrolijk. Inovátor a syn Rolfa Vrolijka, který je polovinou designérské dvojice Judel/Vrolijk. Designová a konstrukční kancelář, která stojí za projekty jako je Baltic 152, mnohé TP52, Alinghi v Americkém poháru, celá řada jachet Hanse, MiniMaxi Jethou a desítky a stovky dalších jachet.

Loděnice Bente na začátku týdne oznámila úpadek. Za finančními problémy stojí vysoké náklady na vývoj/inovace, a především vstupní náklady ve výrobě. V tuto chvíli se snaží představitelé loděnice získat nového investora, který by případný konec loděnice oddálil.

V tomto směru by nemusel být od věci vstup silného partnera, jakým by mohla být například německá Hanse Group. Tato skupina má v portfoliu mnoho jiných značek. Jak jsme se v posledních letech přesvědčili, pohlcování malých inovativních podniků giganty není neobvyklé. Vzpomeňme si na Beneteau Group, která před časem převzala SeaScape.

Faktem tedy je, že k úspěchu loděnice nepomůže ani více než 120 vyrobených a prodaných lodí Bente 24, dvě vyrobené Bente 39 (s třetí objednanou), inovativní koncept Bente 28, který je ve vývoji nebo inovativní přístup k použitým materiálům v konstrukci trupu.

Na horu