Vyhledat

LinkedOut plná vody
Daniel Vodička

LinkedOut plná vody

Včera večer zjistil Thomas Ruyant, že příď jeho LinkedOut je plná vody. Kolem 2100 klesla jeho rychlost k nule nastartoval čerpadla. Vodu v podpalubí zadržela vodotěsná přepážka pod stěžněm. Na čele Vendée Globe zůstal Yannick Bestaven.

K nehodě došlo přibližně v místech, kde se Ruyant před čtyřmi lety srazil s kontejnerem a jeho La Souffle du Nord se zlomila. Přesto se mu podařilo vážně poškozenou jachtu zachránit a dovést ji na Nový Zéland.

Tentokrát nebylo možné hned zjistit, kde je příčina. Nejprve bylo nutné vodu vyčerpat a pak teprve hledat příčiny. Nakonec se ukázalo, že na vině byla otevřená lukna na palubě, které se zřejmě otevřela po jednom z nárazů vln. Chtělo by se říci: „A přitom taková blbost…“

V okamžiku nehody LinkedOut plula rychlostí kolem 25 uzlů. Přední část trupu se naplnila vodou za pouhých 30 minut, během kterých Thomas spal. Incident stál Thomase Ruyanta přes 100 mil. V okamžiku nehody ztrácel na Yannicka Bestavena 15 mil. Nyní je to téměř 130 mil.

Je však otázkou, jestli se něco neděje i na palubě Maitre Coq Yannicka Bestavena. V současné chvíli je jeho rychlost pod 10 uzlů. Může to být chyba trackeru, může to být výměna plachet, ale také může jít o znamení, že na palubě není něco v pořádku. Počkejme na další hlášení poloh.

Stav lodí na čele budeme sledovat. S potížemi v posledních dnech nebojoval jen Ruyant, ale také dlouho vedoucí muž závodu Charlie Dalin. Kvůli opravám spodní části foil case musel změnit směr a pár hodin plout směrem k Austrálii. Závadu se mu již po konzultaci s týmem podařilo odstranit a rychlost jeho jachty se pohybuje na začátku Pacifiku na hranici 20 uzlů. Spadl ale na 3. místo. 

Čelo startovního pole má před sebou 4000 mil Pacifiku, 4000 mil k mysu Horn. Mys Horn je branou ven z divokého Jižního oceánu. Za ním začíná další část závodu. V Atlantiku už není místo na šetření lodi, na opatrnost. Od mysu Horn je to do cíle již jen 7000 rozhodujících mil.

Srovnání s 2016

Před startem se mluvilo o rychlostních rekordech, dokonce i o prolomení hranice 60 dnů. Jaká je realita? Startovní pole je na cestě již téměř 39 dnů. V ročníku 2016 byl vedoucí Armel Le Cléac´h o 2300 mil dále, byl v polovině Pacifiku. Ztráta na rekordní čas je 6 dnů. To jasně ukazuje, že počasí má letos daleko k ideálu.

Všem těmto věcem se budeme věnovat dnes večer během přednášky o Vendée Globe. A přidávám ještě několik témat, na která večer dojde.

Dnes večer na přednášce…

Budeme se bavit o rozhodnutí jury o nápravě s Milanem Koláčkem. Nezůstaneme ale jen u tohoto tématu. Milan nás zasvětí do tajemství spánku sólového jachtaře a řekne nám něco o risk managementu.

Vrátíme se také k foilům a k jejich tvaru. Proč se foily liší tvarem a jaký to má na plavební vlastnosti vliv? Jak získávají závodníci elektrickou energii během závodu a je toto řešení vhodné i pro turistické jachtaře (a jak je drahé). Ohlédneme se za neúspěšným pokusem o zisk Jules Verne Trophy a řekneme si, kdo je nový vedoucí muž závodu.

Ve čtvrtek na vás bude na přednášce čekat mnoho zajímavých témat.

Na horu