Vyhledat

Když vás uštkne Cobra
Daniel Vodička

Když vás uštkne Cobra

Cobra 38. Polská jachta netradičního vzhledu. Strávil jsem na ní týden a příště už si ji asi nevyberu.

Architekti, kteří se do návrhu jachty pustili, se nebáli netradičních řešení. Samozřejmě, pokud by se mezi námi nenašli ti, kteří se vyhýbají vyšlapaným chodníčkům, stále ještě bychom si večer četli při svíčkách. Na druhou stranu je třeba říci, že na každý vizionářský krok vpřed je v historii několik slepých uliček. Polská Cobra je s největší pravděpodobností slepou vývojovou větví.

Jachta na první pohled zaujme tvarem trupu, která se nálevkovitě rozšiřuje směrem k palubě. Výsledkem je široký trup na palubě, mimořádně rozlehlý kokpit a pak také celá řada ale.

Jachta, která má rohy

Začneme tvarem trupu na zádi. Představte si, že zajíždíte zádí do úzkého prostoru mezi loděmi. A na zádi trupu máte rohy. Dva rohy, které při nejlepší vůli nejste schopni ochránit fendry. Výsledkem mohou být pouze problémy. Budete-li na Cobře zajíždět do maríny, připravte se na ně.

Problémy při stání bokem

O mnoho lepší to nebude ani při stání bokem k molu. Zatímco u běžné jachty se fendr mačká mezi plochou trupu a plochou přístavní zdi, na jachtě Cobra je to mezi hranou paluby a přístavní zdí. Snadno se tak může stát, že v náročnějších podmínkách se fendr promáčkne.

Překážející čelen

Další maličkostí, která dělá život složitější, je mohutný čelen. Již na úrovni trupu se rozšiřuje tak, že v podstatě není možné u vysokého mola použít odplouvání bokem přes příďový spring. Jakmile se jachta zhoupne přídí k molu, narazí širokým čelenem.

Kotevna na dvě věci...

Dobrá, řeknete si, tak nemusím stát u mola. Vše vyřeší kotva… Ano zakotvit můžete. Počítejte ale s tím, že při vytahování kotvy musíte neustále!!! odhazovat řetěz hromadící se pod kotevním vrátkem. Kotevna je mělká…

Badenplato

A co koupací plošina na zádi? Vypadá prostorná. Prostorná je, to ano. Ale také těžká. Pokud se ji rozhodne sklopit dítě, bude to velká rána, když ji neudrží… Navíc je trochu výše nad hladinou a žebřík zasahuje do vody tak jedním, max. dvěma stupínky. Pro méně pohyblivé plavce není snadné vylézt z vody.

A máme tu podpalubí...

Pojďme se ale podívat také do podpalubí. Kuchyně překvapí nejprve tím, že pracovní deska má dvě výškové úrovně. Těžko říci proč… Lednice je rozměrná, z vrchu plnitelná. Jen poklop je bez pantů. Když si představím, že by náhodou v náklonu jachta dostala náraz vlnou a těžký kryt vylétl, nechtěl bych mu stát v cestě.

Revoluce v osvětlení

Ovládání světel v salonu nehledejte. Světla se dají zapnout buď na hlavním panelu, nebo mají dálkové ovládání. Krabička připomínající tvarem mýdlo ovládá světla, která je možné jednotlivě vypínat nebo tlumit. Najdete ji na stolku v salonu. Pokud tam není, tak je na poličce, ve skříňce, možná na podlaze, nebo vlastně kdovíkde. Nepřijde mi to jako šťastné řešení.

Sólo kajuty

Zadní kajuty jsou malé. Kvůli rozměrnému kokpitu je ležení směrem ke středu lodě podobné ležení v rakvi. Kajuty jsou samozřejmě pro dva papírově, ale ve skutečnosti pro jednoho, pokud netrpí klaustrofobií. V kajutě je jen jedna lampička. Na stropě u dveří, vypínač na lampičce. Z postele ji nezhasnete.

Kajuta na přídi je rozměrově OK, ale se světlem je to stejné jako na zádi. Jedna lampička u dveří.

V zrcadle se nevidíte

Zbývá koupelna se záchodem. Na toaletu se mohou posadit osoby cca do 85 kg. Pak už se mezi skříňku a stěnu nevejdou. Zrcadla jsou na dveřích skříněk pod palubou Měříte-li na výšku kolem 130 cm, můžete si pohlédnout do obličeje. Osoby vyššího vzrůstu mohou v zrcadle obdivovat svůj břich. Pro někoho to může být důležité.

Jak loď zhodnotit? Přijde mi, že inženýři z Polska udělali někde chybu. Možná jsem jen příliš náročný... Ale hezký týden se na ní prožít dá.

Na horu