Vyhledat

Když monohull, tak s decksalonem…
Daniel Vodička

Když monohull, tak s decksalonem…

Být utopen ve tmavém podpalubí, nebo sedět v salonu na úrovni paluby a sledovat, jak vítr a déšť bičují mořskou hladinu? Mrznout v noci za kormidlem, nebo vést loď zevnitř vytopeného salonu? Kdo vyzkoušel decksalon, už obvykle nechce jinak.

Závodní to tedy není. Myslím decksalon. Na druhou stranu závodní jachty IMOCA od něčeho takového nejsou daleko. Vím, je to stále jen krytý kokpit, ale decksalonu se to blíží. Sedět venku na dešti už nechtějí ani drsní závodníci. Úkryt šetří síly.

Stále větší počet soukromých jachet je vybaveno decksalonem. Zvýšená střecha nástavby, salon s vysokou podlahou, ze sedaček je vidět okny kolem lodi. Inspirace přišla ze světa motorových člunů a turistických katamaranů. Doba, kdy posádka zmizela v trupu hlubokém jak důl, je pryč, přichází doba otevřenosti. Z kokpitu do salonu bez schodů, nebo maximálně po dvou nízkých schůdcích tak, aby se dalo o kokpitu a salonu mluvit jako o jednom celku. Dnes je navíc i kokpit často zastřešen a tím je spojení se salonem umocněno.

Výhody decksalonu

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Moody DS54
Hlavní výhoda již byla zmíněna. Je něco jiného, trávit čas utopený v podpalubí jachty, nebo sedět na úrovni paluby a moci sledovat okolí. Prosvětlený salon s výhledem je velké lákadlo.

Také na druhou výhodu jsme již narazili. Je to možnost vést jachtu za plavby zevnitř. A dnes k tomu není třeba ani kormidelní kolo, které uvnitř překáží. Stačí mít dálkové ovládání autopilota a noční hlídky můžete absolvovat v teple.

Také v kokpitu si decksalonu všimneme. Vysokou nástavbou jsme lépe chráněni před větrem a vlnami. Dvojnásob to platí, navazuje-li na decksalon dnes tolik oblíbený pevný sprayhood a bimini.

Foto Pegasus

Foto Pegasus

Kuchyně na Pegasus 50.
Výhodou je také prostor pod podlahou salonu. Nachází se poblíž těžiště jachty, je tedy ideální pro uložení těžkých nezbytností, jako jsou baterky, nádrže, motor, gnerátor atd. Po odklopení podlahy salonu je ke všemu přístup z vrchu.

Obytná část jachty je u moderních lodí s decksalonem obvykle v přední polovině trupu. Je tak ochráněna od ruchu v kokpitu, od motoru, ale i od virválu na molu, pokud stojíme zádí k molu, je léto a jsme ve Středomoří.

No a v neposlední řadě je to příjemné propojení obou obytných prostorů, tedy kokpitu a salonu. Z kokpitu je možné komunikovat s lidmi v salonu a naopak. Není třeba z podpalubí volat do kokpitu jako ze studny.

Nevýhody decksalonu

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Salon je na Moody vysoký, díky tomu je s kokpitem na jedné úrovni.
Jsou tu ale i nevýhody takového uspořádání. Předně je to zvýšení těžiště jachty. Zvedneme-li střechu, zvedáme těžiště. To má vliv na výkony jachty a jízdní vlastnosti. Podle výšky nástavby pak jde i o výšku ráhna, které bývá výše, než by bylo na běžné jachtě bez decksalonu.

Dále je tu větší odpor větru z důvodu zvýšené nástavby. Zde velmi záleží na designu salonu. Na některých lodích není příliš výrazný a aerodynamický odpor je téměř zanedbatelný. Na druhou stranu například u Moody jde o velmi výrazný element, který se větru postaví do cesty.

U moderních jachet s decksalonem velmi často absentují kajuty na zádi. Často to ale není tím, že by nebylo možné je použít, ale proto, že se jedná o soukromé jachty, jejichž zkušení majitelé obvykle neprahnou po přílišném počtu kajut, ale hledají pohodlí. A k pohodlí patří i úložné prostory. Mnohdy tak jde až do délky 50 stop o jachty s dvojicí, nebo maximálně s trojicí kajut.

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Pohled z kokpitu do salonu.
Další nevýhodou decksalonu je horší viditelnost z kokpitu a od kormidla. Kormidelník sice obvykle stojí výše a může koukat skrz okna salonu, ale to na jistotě nedodá. Nepříjemné to může být při přístavních manévrech.

V neposlední řadě je nevýhodou tohoto uspořádání vyšší cena. Decksalon je dražší… Je to ale cena za pohodlí. A tu mnozí rádi zaplatí…

 

 

Na horu