Vyhledat

Když manévr nevychází…
Daniel Vodička

Když manévr nevychází…

Couváte k molu mezi lodě, zatáčíte a vypadá to, že to nevyjde. Co s tím? Držet kormidlo do poslední chvíle a doufat v zázrak, nebo manévr opravit? Na zázraky nevěřím, proto jdu raději do opravy manévru.

Je to jednoduché. Zajíždíte, zatáčíte, ale na místo se nevejdete. Jak by řekli piloti, jste dlouzí na přistání. V takové chvíli je třeba zachovat klid a provést manévr, který dotočí záď jachty.

Jak na to

Blížíme se zádí k sousední lodi (1). Je čas začít brzdit. Nyní musíme udělat dvě věci najednou. Začít kontrolovaně brzdit a přitom rychle přetočit kormidlo na opačný bok (2). Přetočení kormidla musí být rychlé, abychom využili prop wash, tedy proudu vody od lodního šroubu na kormidlo.

Tedy kontrolovaně brzdíme, abychom nenarazili do sousední lodi, ale nikoli příliš zběsile, abychom hned s lodí neodpluli. Rychlé přetočení kormidla zajistí, že využijeme proud vody od lodního šroubu na kormidle k tomu, aby nám odsunul záď požadovaným směrem. Přední chod necháváme do chvíle, dokud nesměřuje záď požadovaným směrem (3). Pak zařadíme zpátečku a docouváme zbylou vzdálenost.

Na co pozor

Pořadí manévru je – kontrolované brždění – rychlé přetočení kormidla – držíme kontrolovaný přední chod, dokud není záď stočená – zpátečka – rovnáme kormidlo.

Pokud toto vše děláme tak, jak je třeba, mělo by se podařit manévr provést bez toho, aby se jachta výrazně rozjela dopředu. Může se posunout vpřed téměř neznatelně, možná dokonce vůbec.

Jde o manévr, který se hodí do marín, kde je mezi moly málo místa. Příkladem budiž marína Tankerkomerce v Zadaru.

Ale pozor! Je to manévr, který je možné udělat jen s jachtou s jedním listem kormidla... Na jachtách se dvojicí listů nefunguje prop wash, protože proud vody nám bezvýsledně uteče mezi kormidly. Tam potřebujjete dopřednou rychlost.

Také toto učíme na našich chorvatských kurzech.

Na horu